22 Ocak 2012 Pazar

FERNANDO PESSOA - Sırların Cebri

Lisbon Revisited (1923)

Hayır : hiçbir şey istemiyorum.
Hiçbir şey istemiyorum dedim.

Sonuçlarınızla gelmeyin bana!
Tek sonuç ölmektir.

Estetik getirmeyin bana!
Ahlaktan söz edilmesin!

Uzak tutun benden ne varsa metafizik adına!
Eksiksiz sistemlerin çığırtkanlığını yapmayın bana, fetih defilesi yapmayın önümde

Bilimler (bilimler, Tanrım! Bilimler) –
Bilimler, sanatlar, modern uygarlık!

Ne kötülük yaptım ben tanrılara?
Hakikat onlardaysa, kendilerine saklasınlar!

Teknisyenim ben, ama tekniğin içindedir benim tekniğim.
Deliyim ben bunun dışında, mutlak bir deli olma hakkıyla.
Mutlak bir deli olma hakkıyla , işitiyor musunuz beni?

Bunaltmayın beni, tanrı aşkına!

Evli, işe yaramaz, sıradan ve nazik olmamı mı istiyorsunuz benim?
Bunun tersi olmamı mı istiyorsunuz, herhangi bir şeyin tersi?
Başka biri olsaydım eğer, kapris yapardım hepinize.
Ama böyle, kendim gibi, sabırlı olun!
Bensiz gidin cehenneme,
Ya da bırakın beni tek başıma gideyim cehenneme!
Niçin beraber gidecekmişiz?

Koluma girmeyin!
Koluma girilmesini sevmem. Yalnız olmak isterim.
Söyledim size yalnızım ben!
Ah, ne sıkıcı size eşlik etmemi istemeniz!

Ey mavi gökyüzü -çocukluğumunki gibi-
Boş ve kusursuz ezeli hakikat!
Ey ata yadigarı, sessiz, uysal tejo,
Gökyüzünün yansıdığı küçük hakikat!
Ey yeniden kavuştuğum acı, dünün ve bugünün Lizbon’u!
Bana bir şey vermiyorsun, benden bir şey almıyorsun, hissettiğim hiçliksin sen.

Rahat bırakın beni! Gecikmem, ben ki asla gecikmem…
Ve geciktikçe Dipsiz Derinlik ve Sessizlik yalnız kalmak isterim ben!
‘FERNANDO PESSOA’ (Alvaro De Campos..)






‘SAYISIZ varlıklar yaşar içimizde,
Düşünsem de, hissetsem de, bilmem
Kimdir düşünen hisseden kim.
Ben sadece bir mekânım
Hissedilen ya da düşünülen.

Birden fazla ruhum var benim.
Benden fazla ben var bende.
Yine de varım
Herkesten farksız olarak.
Sustururum onları : ben konuşurum.

Kesişen içgüdüleri
Hissettiklerimin ya da hissetmediklerimin
Tartışırlar içimde.
Bilmiyorum onları. Hiçbir şey yazdırmazlar
Var olduğum ben’e : ben yazarım

YALNIZSIN. Kimse bunu bilmiyor. Sus ve aldat.
Ama aldatıcı görünmeden aldat.
Asla umma sende daha önce var olmayan bir şeyi,
Herkes kendisiyle hüzünlüdür.
Güneş senindir güneş varsa, dallar eğer dalları arıyorsan,
Şans eğer şanssa sana düşen.

BEKLİYORUM, sakince, meçhulü-
Kendi geleceğimi ve her şeyinkini.
Sonunda her şey sessizlik olacak,
Hiçliğin yüzeceği denizden başka.

HİÇTEN hiç kalır. Hiçiz biz.
Biraz güneş biraz hava ardımızda bırakır
Üstümüze çöken solunmaz karanlığını
Mütevazı ve kaçınılmaz toprağın,
Ertelenmiş cesetlerdir yaratılan.

Yapılan yasalar, seyredilen heykeller, yazılar odlar-
Hepsinin kendi mezarı var. Eğer biz,
Bir iç güneşin kan verdiği tenler,
Yaşlanıyorsak, onlar niye yaşlanmasın?
Hikâyeler anlatan hikâyeleriz biz, hiç.
‘FERNANDO PESSOA’ (Ricardo Reis..)
‘SIRLARIN CEBRİ..’ , FERNANDO PESSOA, Çeviri :IŞIK ERGÜDEN, NİSAN Yayınları,38 Sayfa, Kasım 1995..

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder