3 Haziran 2015 Çarşamba

PTT: Pijama, Terlik,Televizyon - Türk Dizileri Üzerine...




  • Türk dizilerinin büyük bir kısmı aile odaklıdır. Bu dizilerin ortak mesajı: “Mutluluk aile ortamında bulunur, tüm sorunlar aile içi ya da onun bir uzantısı olan mahalle türü topluluklarda çözülür.”
  • Kötülüğün, aileden değil aşırı zenginlikten ve para-iktidar hırsından kaynaklandığına işaret edilir.
  • Türkiye’de dizilerin büyük kısmı orta sınıfa hitap etmektedir. Son dönemlerde daha sık görülen zenginliğin, lüksün sergilendiği yapımlar ise daha çok izleyicinin seyir zevkine ve özlemlerine hitap ediyor. Asıl mesajsa aşırı zenginliğin mutsuzluk getirdiği. Diziler bu mesajı taşıyor olmasına rağmen ağır yoksulluk koşulları dizilerde kendine yer bulamıyor pek. Dahası, daha yoksul yaşamları yansıtan dini veya uhrevi mesajları taşıyan dizilerde bile, parasızlık kendi başına bir sorun olarak işlenmiyor. Çünkü DİZLER BİRER SIĞINAK. VE EĞLENCE ODAKLI ENDÜSTRİ İZLEYİCİLERİN KAÇMAK, UNUTMAK İSTEDİKLERİ GERÇEKLERLE ONLARIN CANINI SIKMAK İSTEMİYOR.
  • Peki diziler neden bu kadar çok seviliyor?
 
  • 1980’lerde ünlü Dallas dizisini inceleyen iletişimbilimciler, farklı ülkelerin izleyici beğeni nedenlerini araştırdıklarında, bu nedenlerin birbirinden ne kadar farklı olduğu ortaya çıktı. Sovyet Rusya’sında bu dizi, “Bakın, kapitalist toplumlar ne kadar yozlaşmış” mesajı verdiği için ilgi görmüştü.
  • Seksenli yıllarda sıkça kullanılan bir deyim: PTT. Yani, pijama, terlik, televizyon. Televizyon artık evin rahatlığı ve konforunu bütünleyen bir öğe olarak içselleştirilmiştir.
Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın verilerine göre, 70’in üzerinde dizi filmi dünyanın dört bir yanında yayınlanan Türkiye’nin dizi film ihracatı, 200 milyon dolara yaklaştı.


75 ülkeye ihraç ediliyor
Türk dizi sektörü bugün Orta Doğu’dan Balkanlara, Orta Asya’dan Güney Amerika’ya kadar pek çok ülkede varlık gösteriyor İhracatı her geçen gün artan dizi film sektöründe 70’in üzerinde dizi film 75 ülkeye ihraç edilirken, 2013’te ilk kez Ukrayna, Pakistan, Rusya ve Çin pazarına girildi.

Gümüş’ün finalini 84 milyon kişi izledi
Dünya çapında en çok ilgi gören Türk dizileri arasında Muhteşem Yüzyıl, Fatmagül’ün Suçu Ne?, Adını Feriha Koydum ve Aşk-ı Memnu yer alıyor. Dünya çapında en çok izlenen diziler arasına giren Gümüş dizisinin final bölümü sadece Orta Doğu’da 84 milyon kişi tarafından izlendi.

Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın verilerine göre, uluslararası pazara açıldığı ilk günlerde bölüm başına 35 ila 50 dolar fiyat biçilen Türk dizilerinin satış fiyatları bugün, 500 dolar ile 200 bin dolar arasında değişiyor. 2013 yılı sonu itibariyle Türkiye’nin yıllık dizi ihracatı ise toplamda 200 milyon dolara yaklaştı.

Türk dizilerinin gösterimde olduğu ülkeler:
Afganistan, Almanya, Arnavutluk, Avusturya, Azerbaycan, Birleşik Arap Emirlikleri, Bahreyn, Bosna Hersek, Brunei Sultanlığı, Bulgaristan, Cezayir, Çek Cumhuriyeti, Çin, Endonezya, Estonya, Fas, Gürcistan, Hırvatistan, Irak, İran, İsveç, İsviçre, Japonya, Karadağ, Katar, Kazakistan, Güney Kore, Kosova, Kuveyt, Letonya, Libya, Litvanya, Lübnan, Macaristan, Makedonya, Malezya, Mısır, Özbekistan, Pakistan, Romanya, Rusya, Slovakya, Slovenya, Suriye, Tayland, Tayland, Tayvan, Tunus, Ukrayna, Umman, Ürdün, Vietnam, Yemen, Yunanistan.

İhraç edilen Türk dizileri:
Adını Feriha Koydum, Annem, Arka Sokaklar, Asi, Aşk-ı Memnu, Azad, Benden Baba Olmaz, Berivan, Bir Bulut Olsam, Bütün Çocuklarım, Candan Öte, Çemberimde Gül Oya, Düğün Şarkıcısı, Elveda Derken, Fatmagül’ün Suçu Ne?, Fırtına, Gece Gündüz, Genco, Geniş Zamanlar, Gümüş, Hanımın Çiftliği, Haziran Gecesi, Ihlamurlar Altında, İki Aile, Kampusistan, Kavak Yelleri, Kaybolan Yıllar, Keşanlı Ali Destanı, Kınalı Kar, Kod Adı, Kurtlar Vadisi, Kuzey Güney, Küçük Kadınlar, Küçük Sırlar, Menekşe ile Halil, Muhteşem Yüzyıl, Öyle Bir Geçer Zaman Ki, Sağır Oda, Sonbahar, Türkan, Unutabilsem, Vazgeç Gönlüm, Yaprak Dökümü, Yılan Hikayesi, Yol Arkadaşım, Zoraki Koca.

Kaynakça: National Geographic 2015- Nisan, http://www.kdk.gov.tr/





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder