Toplumsal Paylaşım Ağı Facebook: ”görülüyorum öyleyse varım”
İlk toplumsal paylaşım ağları 1990’lı yılların sonlarında
oluşturulmaya başlanmıştır. Tanınan ilk toplumsal paylaşım ağı 1997 yılında
kurulan SixDegrees’dir. Milyonlarca kullanıcıya ulaşmakta başarılı olan site,
aynı başarıyı ilgiyi sürdürmek konusunda gerçekleştiremeyerek, 2000yılında
verdiği hizmeti sona erdirmiştir. SixDegrees’in popülaritesini sürdürememesinin
nedeni kullanıcıların arkadaş tekliflerini kabul ettikten sonra sitede
yapacakları alternatif uygulamaların olmaması ve sitenin farklı etnik
kimliklerle buluşma konusundaki yetersizlikleri olmuştur. (boyd ve Ellison,
2007)
2004 yılına gelindiğinde ise Facebook olgusu ortaya
çıkmıştır. Başlangıçta sadece Harvard Üniversitesi’nin e-posta adresinesahip
olan kullanıcılarla sınırlı olan Facebook ortamı, zamanla birçok üniversite
ağını da desteklemeye başlamıştır. 2005 yılında ise, lise öğrencilerini de
ağına katan Facebook sonrasında herkesin kullanımına açılmıştır.
Toplumsal paylaşım
ağlarının tanımı ve kapsamı:
Toplumsal paylaşım ağları, dar anlamıyla dünya genelindeki
bilgisayar ağlarını ve kurumsal bilgisayar sistemlerini birbirine bağlayan
elektronik iletişim ağı olarak tanımlanan İnternetin gelişmesiyle bireyleri
farklı bireylerle sanal uzamda buluşturan web tabanlı hizmetlerdir. Geniş
anlamda ise, bireylerin sınırları belli olan bir sistem içerisinde açık veya yarı
açık profil oluşturmasına izin veren, farklı kişilerle bağlantı paylaşımında
bulunan kişilerin listesini, bu kişilerin bağlantılı olduğu diğer kişilerin
listesini gösteren web tabanlı hizmetler olarak tanımlamaktadır(boyd ve
Ellisin, 2007)
Dunbar’a göre, dedikodu türleri yeni kültürel etkileşim
alanları yarattığı gibi genel itibariyle bireylerin farklı bireylerle olan
ilişkilerinde nerede olduklarını gösteren toplumsallaşma yönelik bir araç
olarak görülür. (1998)
Hemen tüm toplumsal paylaşım ağlarında üye olabilmek için
cinsiyet, yaş, ikamet, eğitim durumu, hobi, ilgi alanı, beceri, zevk gibi
özellikleri hakkında bilgi veren bir form doldurulması gerekmektedir.
Türkiye’deki toplumsal paylaşım ağlarına Mynet ve Yonja örnek verilebilir.
Profil sayfasını ziyaret eden diğer Yonja kullanıcıları,
profili ziyaret edilen üyenin ekledikleri müzikleri dinleyebilir, resimleri
görüntüleyebilirler. Kullanıcılar profil oluşturduktan sonra Hotmail, Yahoo ve
Gmail hesaplarında bulunan arkadaşlarına davetiye gönderebilir ve Yonja
kullanıcısı olan arkadaşlarını bulabilirler.
1998 yılında kurulan Mynet, Türkiye’nin ilk Türkçe
portalıdır.
·
Arkadaş bulmak amaçlı
·
Denetim ve gözetim amaçlı
·
Video, resim, fotoğraf, müzik, fikir paylaşımı
amaçlı
·
Oyun oynamak amaçlı
·
Örgütlenme amaçlı
·
Siyasal amaçlı: Siyasal partiler ve adaylar,
seçim dönemlerinde Facebook’u siyasal reklam amacıyla kullanmaktadır.
·
E-Ticaret amaçlı: Facebook ticari olarak,
herhangi bir ürünü ideal tüketici kitlesi için görünür kılar. Burada
yararlanılacak en önemli araç ise reklamlardır. Facebook ortamında reklamlar,
Facebook ortamında hesabı bulunan kişilerin profillerine yazdıkları bilgilere
göre hedef kitle belirlemesi üzerinden gösterilir. Örneğin, belli bir kozmetik
ürün 18-25 yaş grubu arasındaki kadınlara yönelik olarak üretilmişse, bu ürünün
tanıtım ve pazarlama etkinliklerinin de ideal tüketici kitlenin hedef alınarak
yapılması gerekmektedir.
Gittikçe e-ticaret faaliyetlerini arttıran
Facebook, yeni başlattığı “market longe” uygulaması ile seçtiği ürünleri
arkadaş listesindekilere tavsiye edip satan kullanıcılara yüzde 10 komisyon
ödemektedir. Şimdiye değin çoklukla eğlence ve toplumsallaşma ortamı olan ve bu
yöndeki uygulamaları ile öne çıkan Facebook, yeni başlattığı bu uygulama ile
üyelerin ticaret yaparak gelir elde etmesinde de olanak sağlamaktadır.
Cinsel amaçlıihbar amaçlı
ü
Facebook kullanımı ile bağlayıcı toplumsal
sermaye arasındaki ilişkin yönü nasıldır?
Ø
Facebook kullanımı ne kadar yoğunsa, köprü
kurucu toplumsal sermaye de o kadar fazladır. Bir insanın psikolojik durumu ne
kadar iyi olursa köprü kurucu toplumsal sermayesi de o kadar fazla olur;
Psikolojik durumun iyi olması Facebook kullanımı ile köprü kurucu toplumsal
sermaye arasındaki ilişkiyi dengede kılar.
Kalkedon, 2014
Kalkedon Yayıncılık
2014
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder