Halklailişkiler ve Reklamın Anatomisi
Derleyen: Sema Yıldırım Becerikli
DERGİ REKLAMLARINDA MODERN KADINLIK İNŞALARI
SIRMA OYA TEKVAR
2011 Ütopya Yayınevi Ankara
Kadın Çalışmaları Bakımından
Gösterge Bilim
Kadın bedeni de tarih boyu pek çok simgeler oluşturmuştur. Örneğin
Fransız ulusu kadın devrimci Marienne ile sembolize edilir. Özgürlük heykeli
kadındır. Batıda adalet elinde terazi tutan, gözleri bağlı bir kadın imgesiyle
temsil edilir. Bununla beraber kadının kötü olarak sembolize edildiği yerler de
vardır. Örneğin, Hıristiyanlıkta kadın günahkar olarak temsil edilir: Havva
elmayı yemesiyle günahkardır. Medyada da kadın karakterler çoğunlukla
klişeleşmiş birtakım rollerle inşa edilirler. Örneğin Batı sinema ve
televizyonunda genç, sarışın, beyazlar giymiş bir kadın genellikle saflığı ve
iffeti gösterirken siyah saçlı kadın tehlikeyi ve cinselliği göstermektedir.
(Zoonen:74) s. 396
Göstergebilim, Reklam ve Tüketim
Arasındaki İlişki
Reklamlar insanlara sadace bilgiler vererek değil insanın içindeki
duyguları uyararak çalışır. S. 399
Ball’a göre ‘bir gösterge her zaman şey+anlamdır’. Ürünler/nesneler kendi
başlarına anlam üretmezler. Bu anlamı oluşturan kültürdür ve anlamın kitlelere
yayılmasını sağlayan araçlardan biri de reklamdır. Baudrillard’ın da belirttiği
gibi, “eğer ürünü bir ürün olarak tüketiyorsak, anlamını da reklamlar yoluyla
tüketiyoruz.” Reklamlar nesnelere anlam yükler, bir tüketim toplumu yaratır.
Buna ilaveten, tüketim sürecinde insan ilişkilerinin, dayanışmanın,
karşılıklılığın, sıcaklığın, ilginin tüketimi de söz konusudur. “Karşılama
görevlisi, sosyal hizmet uzmanı, halkla ilişkiler mühendisi, reklamdaki kapak
kızı, tüm bu görev havarilerinin misyonu, kurumsal gülümsemeyle toplumsal
ilişkilerin yumuşatılması, memnun edilmesidir. Her yerde reklamın yakın, içten,
kişisel iletişim tarzlarını taklit ettiği görülür (Baudrillard, 2004:28). Kısacası tüketim toplumu mal ve
hizmetler üretimiyle beraber, aynı zamanda hızlandırılmış ilişker üretimi toplumudur.
S. 400
Reklamlarda Cinsel Söylem ve
Kadınlık Rolleri
Taflinger, cinselliğin güçlü bir psikolojik çekiciliğe sahip olduğunu
belirtmiş, bu gücün hem biyolojik, hem de içgüdüsel olduğunu vurgulamıştır.
S.400
,kadın çalışmalarında ele alınan hususlardan biri de kadın dergileri,
reklamlar ve tüketim kültürü bağıdır. Bu üç kavram da –tarihsel süreçleriyle
beraber- birbirine oldukça yakındır. “Kadın dergileri tarihi aynı zamanda
tüketim kültürü, reklamcılık ve devamlı süre giden kadınlık ideolojileri tarihidir.
S. 401
Reklamlarda Kadın Bedeninin İnşası
Baudrillard, özellikle reklamlar aracılığıyla, günümüzde en çok yeniden
keşfinin-üretiminin yapıldığı ve bir o kadar da tüketilen nesnenin beden
olduğunu vurgular. Bedenin reklamlarda ve kitle kültüründeki mutlak varlığı “bedenin
etrafını kuşatan sağlık, perhiz, tedavi kültü, gençlik, zariflik,
erillik/dişilik saplantısı, bedenle ilgili bakımlar, rejimler, fedakarca
uygulamalar, bedeni kuşatan arzu söylemi” bedenin bir nesneye dönüştüğünün
göstergesidir. (Baudrillard, 2004, 163) s. 402
Beden, güzellik ve erotizm daima satılan-tükettiren unsurlardır; çünkü
toplumsal tüketim mantığına göre “yapısı bozulmuş beden, yapısı bozulmuş
cinsellik düzeyinde ekonomik bir verimlilik süreci kurulabilmesi için bireyin
kendisini nesne olarak, nesnelerin en güzeli olarak, en değerli değiş tokuş
maddesi olarak örmesi gerekir. (baudrillard 2004, 172)
Reklamlarda kadın bedeni vurgulanır ve kullanılan imgeler gerçeklik
duyusunu inşa eder. İdeal beden sunumlarının özellikle reklamlarda etkili
olmasının nedeni de kitle iletişim araçlarının, sosyo-kültürel ideallerin belki
de en güçlü yayıcıları olmasıdır. Dolayısıyla, basılı reklamlardaki ideal, ince
kadın göstergeleri, kadınlarda giderek artan bedensel ve içsel bir
tatminsizliğe neden olmaktadır. S. 402
Reklamlarda Kadına yeni Bakış:
Modern ve Özgür Kadın
Özgür kadın, seks merkezli bir bakış açısıyla ele alınırken aslında
kadının cinsel devrimi söz konusudur: “Bu cinsel devrim bütünüyle modernite
ideolojisinin içinde yer alır ve hiç şüphesiz kadın özgürleşmesine yardım
isteğiyle bir arada bulunur. S. 403
Dergiler okuyuculara sadece dergi değil, aynı zamanda özgürlük, güç ve
eğlence satıyorlar…. S. 403
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder