9 Şubat 2014 Pazar
18 Ocak 2014 Cumartesi
10 Kasım 2013 Pazar
Düzene Uygun Kafalar nasıl oluşturulur
‘okulda insanlar imal edilir.. bu insan yapma sürecine eğitim denir.. geniş anlamda düşünüldüğünde; içerisine doğduğumuz aile, sinema, televizyon, tiyatro ve radyo ile gazete, kitap ve afişler de okul sayılır.. bir nevi bilgi iletmeye yarayan bütün yerler okuldur..
İnsanlar alışkanlık ya da şiddet gibi doğal olmayan davranışları, aslında bilgilerinin sonucudur. Alışkanlıklarımızı da bir ölçüde edindiğimiz bilgiler oluşturur. Bir insanın davranışları yaşamının akışını belirlediği gibi, edindiği bilgiler de yaşama biçimini belirler. Öyleyse okullarda yalnız insan değil, hayat da biçimlendirilir.
İnsan yapımında kullanılan bilgiler, “yapmak” istediğimiz insan türüne uygun olmak zorundadır. Eğer onu bir tamirci yapacaksak, veteriner yapan bilgiler kullanamayız.
Bize verilen bilgiler, kafamızın içinde yargı ve kanılara dönüşür. Yargı ve kanılar, davranışlarımızı yöneten işleyişin birer parçasıdır.
Bilmediği amacı gerçekleştirmek, genellikle makinelerin özelliğidir. Bir araba hedefine “bilmeden” ulaşır: O yönetilir. Makineler gibi davranmamızın olağan bir şey olmadığı çok açık.
Akıllı olmamız, aptalca davranmamızı engellemez.
Soru sormaktan utanmak kötü bir eğitimin sonucudur.
Okullarda ders
konuları insanlkardan uzaklaştıkça, daha kesin ve açık oluyor.. Konular ne
kadar yararlıysa o kadar anlaşılmaz oluyor. Eğitimcilerimiz ve kitle haberleşme
araçları özellikle toplum düzeni ve devlet diye adlandırdıkları, kısacası iç ve
dış yaşamımızı tümünü etkileyen kuvvetler hakkında konuşurken oldukça kapalı şeyler
söylüyorlar.
çeşitli nesneler
yapmak üzere farklı farklı araçlar kullanılır.. insan yapma aracı ise
bilgidir..
insanlar doğal
ihtiyaçlarına, alışkanlıklarına veya şiddete uyarak davranmadıkça,
gösterdikleri davranışlar bildikleri ile sınırlıdır.. alışkanlıklar bile bir
ölçüde bilgi tarafından şekillendirilir.. insanın davranışları yaşamının
seyrine yön verirken, edindiği bilgiler de yaşama biçimini belirler.. öyleyse
okullarda yanız insan değil, (insanın) yaşam öyküsü de imal edilir..
bilginin özünü
anlamanın yegane yolu, onun (bilginin) insan hayatına etkisini araştırmaktan
geçer..
İnsanları, belli eşyalara
ihtiyaç duyduklarına inandırmak bu denli güç olduğuna göre, üretim neden arttırılsız?
Reklam onların paçasını bırakır bırakmaz, daha az satın alıyorlar. Şimdi bile bir
sürü yararsız mal üretiyorlar. Bunların tek yararı, onları üreten fabrikatörün zenginleşmesidir.
Yararlı mallar ise yeterli oranda üretilmez.
Bir aracın niteliğini
daha iyi anlayabilmek için, o aracın nasıl bir amaca yönelik kullanılacağını
bilmek gerekir.. aracın niteliğini amaç şekillendirir.. amaçsız araç olmadığı
gibi, amaçsız bilgi de yoktur..
İnsan yapımında
kullanılan bilgiler, ‘yapmak’ istediğimiz insan türüne uygun olmak zorundadır..
eğer onu bir tamirci yapacaksak, veteriner yapan bilgiler kullanamayız..
‘eğer eşek bir dolabı döndürerek tarlayı suluyorsa, böylece kendi yaptığı iş ve sahibin yaptığı işle daha büyük değerler yaratılıyorsa, eşeğin yeni oluşan bu değerler üzerinde hak sahibi olması gerektiği hiç kimsenin aklına gelmez.. yalnızca dünyadan habersiz tımarhanelikler ve köpeklere vizon mantolar satın alan deli karılar bu eşeğe saman yerine sünger yataklar sermek isterler.. en hoşgörüsüz ahlakçı bile, eşeğin yarattığı değeri, sahibinin almasını doğru bulur.. isa bile eşeği taşıyacağına üzerine binmiştir.. eşeğin ahırında daha büyük bir pencere olması gerektiğine, ona birkaç leziz lokma verilmesi ve ona karşı iyi davranılması gerektiğine katılanlar çok olacaktır.. fakat yarattığı değerlerin karşılığının eşeğe para ile ödenmesi fikri kimsenin aklının ucundan bile geçmez..’
‘üretenler, ne üreteceklerine, ne kadar üreteceklerine karar veremezler.. bir bakıma üreticiler işverenlerin yanında, eşeğin sahibi karşısında bulunduğu durumdadır..
nerede duracağımıza başkaları karar verir..
insan imal eden biri : emirlerine uyan, yakınmadan ona fabrikalar inşa eden insanlar yapacaktır..
bizi ‘yapan’ bilgileri, en önemli uğraşları mal ürettirip sattırmak olan kişiler seçer.. bizden ve ailemizden kimseye mal ürettirmez ve sattırmaz.. satmak üzere eşya üreten insanlar her yerde azınlıktadır.. roket satan bir insanın, okullarda roketin korkunç bir silah olarak tanıtılmasından hiç çıkarı olabilir mi..
okullarda, özellikle ilkokullarda yapılan dersler boyunca sürdürülen ‘delice’ üretimin ne çaplara vardığını söylemek güç.. ezenlerin okullarında gözleri korkmuş ana-babalarımız, bu korkularından dolayı hala onlar öğrenciyken kendilerine yutturulan öğretilere göre davranıyorlar.. eğer ahlaksızca, sapıkça ve aptalca yaşamayı önlemek istiyorsak – en azından önlemeye başlamak istiyorsak- işe düşüncelerimizin biçimlendiği, zenginlerin bilgi verdirdikleri yerden –yani okuldan başlamalıyız..

okullardaki eğitim programına, gazete, radyo ve televizyon programlarına karşı kendimizi savunmazsak, kafamızdaki düşünceler, düşmanımız olmaya devam edecektir..’
E. A. RAUTER, Düzene Uygun Kafalar Nasıl Oluşturulur , Çeviri : Merlin Ecer, Gözlem Yayınları,1976
6 Kasım 2013 Çarşamba
Francis Bacon
Zamanın hiç değişmeyen, hep uyulası öğütleri yoktur.
Alay konusu olmayacaksa hiçbir insan Tanrıların sofrasına kabul edilmez.
Şiddete yönelik her çözüm yeni kötülüklere gebedir.
Avam, en değersiz tutumları övgüyle, vasat olanları hayranlıkla karşılar da, en yücelerinden hiç anlamaz.
Sağlığı aşırı gözetmek, zihni dirençsiz kılarak bedenin dilencisi yapar.
Sağlıklı beden, ruhun konuk evi; hastalıklı beden ise tutukevidir.
Yatak büyük imparatorlukları yönetmiştir; sedye ise büyük orduları.
Ün, haberciden daha kötü bir yargıçtır.
Övgü, meziyetten ziyade gösterişle kazanılır; bu yüzden içinde gerçeklerden ziyade tutarsız bir tavır barındırır.
Birisinin aptallığı, bir başkasının talihidir.

Yaşamında önemli ölçüde boş vakti olmayan biri, ne iş görür ne öğrenir ne de pişman olur.
Merhamet kadar çoğu kere suçlu çıkan başka bir erdem yoktur.
Hükümetlerin kaba adaleti, ancak bir filozof yönetime geçerse saygıyı hak eder.
Korkunun kendisi dışında hiçbir şey korkutucu değildir.
Kişi kitap okurken bilgelerle, eylem halindeyken ise aptallarla söyleşi içindedir.
Her bildiğini söylemeye meyilli olan, bilmediklerini de söyler.
Sessizlik, itiraf dinleyenin erdemidir.
Sessizlik düşüncelerin mayalanmasıdır.
Aklını küçük meselelerle meşgul edenin, büyük düşünceler için kapasitesi yok demektir.
Taklit yaratıcılığın göz boyayan bozulmuşluğudur.
Şaka, insanı çoğu kez başka yoldan ulaşamayacağı hakikate taşıyan şeydir.
Gözüpeklik, aptallığın kılavuzudur.
Zihni bazı güçlü tutkuların otoritesinden daha iyi düzene sokabilen başka bir şey yoktur.
Bilge olan, hayalini kurduğu şeyi arar; peşinden gideceği özel bir şeyi olmayan için her şey tatsız ve usandırıcıdır.
Şu tek düşünceli adamlardan nefret ediyorum!
Aşk, dar düşüncenin ürünüdür.
Başka hiçbir şeyin, aşkın olduğu kadar çok adı yoktur; o halde aşk dediğimiz şey, ya kendini tanıyamayacak kadar aptal ya da maskenin ardına gizleyecek kadar sahtedir.
En kötü yalnızlık, gerçek dostluklardan mahrum olmaktır.
İntikam bir tür vahşi adalettir.
Şiddetin intikamını şiddetle alan kişi insana değil, yasaya karşı suç işlemiştir.
Yasalar çoğu kez uyuduğu için, kişisel intikamın yaydığı korku faydalıdır.
Bir gün Demosthenes'e sorulmuş: "Bir konuşmacı için en önemli şey nedir?" "Konuşma tarzı" diye cevaplamış. "İkincisi nedir?" "O da konuşma tarzı." "Üçüncüsü nedir?" O yine "konuşma tarzı" demiş.
Ele geçirmekte acele ettiğimiz şeylerin ancak gölgesini yakalayabiliriz.
Güvensizlik bilgeliğin sinirleri, şüphe ise eklemleri için ilaçtır.
En kötü tiran yasaya işkence edendir.
Şüphe zayıf inancı gevşetir, sağlam inancı güçlendirir.
Herkesin aslında kendini aradığını görmüyor musun? Sadece seven kişi kendini bulur.
Alay konusu olmayacaksa hiçbir insan Tanrıların sofrasına kabul edilmez.
Şiddete yönelik her çözüm yeni kötülüklere gebedir.
Avam, en değersiz tutumları övgüyle, vasat olanları hayranlıkla karşılar da, en yücelerinden hiç anlamaz.
Sağlığı aşırı gözetmek, zihni dirençsiz kılarak bedenin dilencisi yapar.
Sağlıklı beden, ruhun konuk evi; hastalıklı beden ise tutukevidir.
Yatak büyük imparatorlukları yönetmiştir; sedye ise büyük orduları.
Ün, haberciden daha kötü bir yargıçtır.
Övgü, meziyetten ziyade gösterişle kazanılır; bu yüzden içinde gerçeklerden ziyade tutarsız bir tavır barındırır.
Birisinin aptallığı, bir başkasının talihidir.

Yaşamında önemli ölçüde boş vakti olmayan biri, ne iş görür ne öğrenir ne de pişman olur.
Merhamet kadar çoğu kere suçlu çıkan başka bir erdem yoktur.
Hükümetlerin kaba adaleti, ancak bir filozof yönetime geçerse saygıyı hak eder.
Korkunun kendisi dışında hiçbir şey korkutucu değildir.
Kişi kitap okurken bilgelerle, eylem halindeyken ise aptallarla söyleşi içindedir.
Her bildiğini söylemeye meyilli olan, bilmediklerini de söyler.
Sessizlik, itiraf dinleyenin erdemidir.
Sessizlik düşüncelerin mayalanmasıdır.
Aklını küçük meselelerle meşgul edenin, büyük düşünceler için kapasitesi yok demektir.
Taklit yaratıcılığın göz boyayan bozulmuşluğudur.
Şaka, insanı çoğu kez başka yoldan ulaşamayacağı hakikate taşıyan şeydir.
Gözüpeklik, aptallığın kılavuzudur.
Zihni bazı güçlü tutkuların otoritesinden daha iyi düzene sokabilen başka bir şey yoktur.
Bilge olan, hayalini kurduğu şeyi arar; peşinden gideceği özel bir şeyi olmayan için her şey tatsız ve usandırıcıdır.
Şu tek düşünceli adamlardan nefret ediyorum!
Aşk, dar düşüncenin ürünüdür.
Başka hiçbir şeyin, aşkın olduğu kadar çok adı yoktur; o halde aşk dediğimiz şey, ya kendini tanıyamayacak kadar aptal ya da maskenin ardına gizleyecek kadar sahtedir.
En kötü yalnızlık, gerçek dostluklardan mahrum olmaktır.
İntikam bir tür vahşi adalettir.
Şiddetin intikamını şiddetle alan kişi insana değil, yasaya karşı suç işlemiştir.
Yasalar çoğu kez uyuduğu için, kişisel intikamın yaydığı korku faydalıdır.
Bir gün Demosthenes'e sorulmuş: "Bir konuşmacı için en önemli şey nedir?" "Konuşma tarzı" diye cevaplamış. "İkincisi nedir?" "O da konuşma tarzı." "Üçüncüsü nedir?" O yine "konuşma tarzı" demiş.
Ele geçirmekte acele ettiğimiz şeylerin ancak gölgesini yakalayabiliriz.
Güvensizlik bilgeliğin sinirleri, şüphe ise eklemleri için ilaçtır.
En kötü tiran yasaya işkence edendir.
Şüphe zayıf inancı gevşetir, sağlam inancı güçlendirir.
Herkesin aslında kendini aradığını görmüyor musun? Sadece seven kişi kendini bulur.
Doğruluk, bu aralar üzücü derecede nadir bulunuyor. Black Mirror
Doğruluk, bu aralar üzücü derecede nadir bulunuyor.
Bir şeyden şüphelendiğinde gerçeğin su yüzüne çıkması her zaman iyidir. Çürük bir dişinin olup da dilinle uğraşıp çürüğü çıkartmak gibi bir şey.
İlişkiler tiyatroya gitmek gibidir. Aslında ücreti öderken tüm geceyi mahvetmek üzeresindir. Birisi "İyi vakit geçirdiniz mi?" diye sorduğunda ikiniz de, "Evet, mükemmeldi." dersiniz. Sorun ödediğiniz ücretten daha da beterdir. "Evet, çok sevdik." şeklinde devam eder. "Birlikte olmaktan zevk duyuyoruz ve diğerleri bizi bağlamıyor." "Hayatınız boyunca tüm isteklerinizi paylaşabileceğiniz birisinin olması, mükemmel."
Gerçekler bazen dandiktir.
Hafızamızın çoğu aslında gereksiz şeylerle doludur.
Doğru olmayan her şey yalan değildir.
Televizyondaki bu yetenek şovuna çıkmadan önce bir konuşma hazırlamadım. Kelimeleri planlamadım. Denemedim bile. Biliyordum ki buraya çıkmalı, dikilmeli ve beni dinlemenizi sağlamalıydım. Gerçekten dinlemenizi; diğer zamanlarda yaptığınız gibi dinliyormuş gibi bir tavır takınmanızı değil. Yüzlerinizde hissettiğinizi görmek istedim. Bir tavır takınıp sahneye yöneltiyorsunuz ve biz de laylaylom, şarkı söyleyip dans ediyor, etrafta yuvarlanıyoruz. Sizin burada gördükleriniz insan değil. Burada insanları değil otları görüyorsunuz. Ot ne kadar sahteyse o kadar seviyorsunuz. Çünkü sahte otlar artık işe yarayan tek şey. Midemizin kaldırabildiği tek şey onlar. Aslında tek şey değil. Gerçek acı ve gerçek ahlaksızlığı da kaldırabiliyoruz. Şişman bir adamı kızağa geçirip deli gibi güleriz. Çünkü bunu hak ettik. Biz çalışırken o kaytardı. Haydi ona gülelim! Çaresizlikten, aklımızı öylesine kaybettik ki daha iyisini düşünemiyoruz. Bildiğimiz her şey sahte ot yığını ve bok satın almak. Birbirimizle böyle konuşuyoruz; kendimizi, bok satın alarak ifade ediyoruz. Ne? Bir hayalim mi var? En büyük hayalimiz, var olmayan avatarımız için yeni bir uygulama almak! O, orada bile değil! Var olmayan şeyler satın alıyoruz. Bize gerçek, bedava ve evet? Bu bizi mahvederdi. Böyle bir şey için çok uyuşuğuz. Boğulabilirdik bile. Şaşılacak derecede çok şeye dayanabiliyoruz. Bir mucize yakaladığınızda, onu küçük küçük parçalara ayırarak dağıtıyorsunuz. Ondan sonra da onu büyütüp, paketleyip 10 bin filtreden geçiriyorsunuz. Ta ki bir dizi anlamsız ışık haline gelene kadar. O sırada biz de gece gündüz bisiklete biniyor, nereye gidiyoruz? Ne için güç üretiyoruz? Hepsi küçücük hücreler ve ekranlar, daha büyük hücreler ve daha büyük ekranlar ve sikeyim sizi! Diyeceğim bu, siktirin gidin. Orada oturup yavaşça işleri kötüleştirdiğiniz için sikeyim sizi. Spot ışıklarınızı da sizi de o kibirli yüzlerinizi de sikeyim. Benim yakınlaştığım bir şeyin sizce hiçbir anlamı olmadığı için hepinizi sikeyim. Onu alıp batağa sokup, kemiklerine kadar çökertip bir şakaya çevirdiğiniz için. Milyonlarca şakanın arasında bir şakaya daha. Var olduğunuz için sikeyim sizi. Kendim için, bizim için, herkes için sikeyim sizi. Sikeyim sizi!
Herkesin bir zayıflığı vardır.
Bizim politikacılara ihtiyacımız yok; hepimizin iPhone'ları ve bilgisayarları var, değil mi? Yani, verilmesi gereken herhangi bir kararda, kuralda, çevrimiçi yayınlarız işte. İnsanların kabul etme veya etmeme oylaması yapmasına izin veririz; çoğunluk kazanır. Demokrasi budur. Gerçek bir demokrasi budur.
Dürüstlük acımasızdır.
Bugünlerde bir dönüm noktası yakalamak çok zor ama olduğu zaman, şahane oluyor.
Bir şeyden şüphelendiğinde gerçeğin su yüzüne çıkması her zaman iyidir. Çürük bir dişinin olup da dilinle uğraşıp çürüğü çıkartmak gibi bir şey.
İlişkiler tiyatroya gitmek gibidir. Aslında ücreti öderken tüm geceyi mahvetmek üzeresindir. Birisi "İyi vakit geçirdiniz mi?" diye sorduğunda ikiniz de, "Evet, mükemmeldi." dersiniz. Sorun ödediğiniz ücretten daha da beterdir. "Evet, çok sevdik." şeklinde devam eder. "Birlikte olmaktan zevk duyuyoruz ve diğerleri bizi bağlamıyor." "Hayatınız boyunca tüm isteklerinizi paylaşabileceğiniz birisinin olması, mükemmel."
Gerçekler bazen dandiktir.
Hafızamızın çoğu aslında gereksiz şeylerle doludur.
Doğru olmayan her şey yalan değildir.
Televizyondaki bu yetenek şovuna çıkmadan önce bir konuşma hazırlamadım. Kelimeleri planlamadım. Denemedim bile. Biliyordum ki buraya çıkmalı, dikilmeli ve beni dinlemenizi sağlamalıydım. Gerçekten dinlemenizi; diğer zamanlarda yaptığınız gibi dinliyormuş gibi bir tavır takınmanızı değil. Yüzlerinizde hissettiğinizi görmek istedim. Bir tavır takınıp sahneye yöneltiyorsunuz ve biz de laylaylom, şarkı söyleyip dans ediyor, etrafta yuvarlanıyoruz. Sizin burada gördükleriniz insan değil. Burada insanları değil otları görüyorsunuz. Ot ne kadar sahteyse o kadar seviyorsunuz. Çünkü sahte otlar artık işe yarayan tek şey. Midemizin kaldırabildiği tek şey onlar. Aslında tek şey değil. Gerçek acı ve gerçek ahlaksızlığı da kaldırabiliyoruz. Şişman bir adamı kızağa geçirip deli gibi güleriz. Çünkü bunu hak ettik. Biz çalışırken o kaytardı. Haydi ona gülelim! Çaresizlikten, aklımızı öylesine kaybettik ki daha iyisini düşünemiyoruz. Bildiğimiz her şey sahte ot yığını ve bok satın almak. Birbirimizle böyle konuşuyoruz; kendimizi, bok satın alarak ifade ediyoruz. Ne? Bir hayalim mi var? En büyük hayalimiz, var olmayan avatarımız için yeni bir uygulama almak! O, orada bile değil! Var olmayan şeyler satın alıyoruz. Bize gerçek, bedava ve evet? Bu bizi mahvederdi. Böyle bir şey için çok uyuşuğuz. Boğulabilirdik bile. Şaşılacak derecede çok şeye dayanabiliyoruz. Bir mucize yakaladığınızda, onu küçük küçük parçalara ayırarak dağıtıyorsunuz. Ondan sonra da onu büyütüp, paketleyip 10 bin filtreden geçiriyorsunuz. Ta ki bir dizi anlamsız ışık haline gelene kadar. O sırada biz de gece gündüz bisiklete biniyor, nereye gidiyoruz? Ne için güç üretiyoruz? Hepsi küçücük hücreler ve ekranlar, daha büyük hücreler ve daha büyük ekranlar ve sikeyim sizi! Diyeceğim bu, siktirin gidin. Orada oturup yavaşça işleri kötüleştirdiğiniz için sikeyim sizi. Spot ışıklarınızı da sizi de o kibirli yüzlerinizi de sikeyim. Benim yakınlaştığım bir şeyin sizce hiçbir anlamı olmadığı için hepinizi sikeyim. Onu alıp batağa sokup, kemiklerine kadar çökertip bir şakaya çevirdiğiniz için. Milyonlarca şakanın arasında bir şakaya daha. Var olduğunuz için sikeyim sizi. Kendim için, bizim için, herkes için sikeyim sizi. Sikeyim sizi!
Herkesin bir zayıflığı vardır.
Bizim politikacılara ihtiyacımız yok; hepimizin iPhone'ları ve bilgisayarları var, değil mi? Yani, verilmesi gereken herhangi bir kararda, kuralda, çevrimiçi yayınlarız işte. İnsanların kabul etme veya etmeme oylaması yapmasına izin veririz; çoğunluk kazanır. Demokrasi budur. Gerçek bir demokrasi budur.
Dürüstlük acımasızdır.
Bugünlerde bir dönüm noktası yakalamak çok zor ama olduğu zaman, şahane oluyor.
26 Ekim 2013 Cumartesi
Her neyse...
Rivayet
şudur ki; Özdemir Asaf, hoşlandığı bir kadına açılmak ister.. Kadına
bütün güzellikleri sıralar, Türkiye için İstanbul'un, İstanbul için
gecenin, gece içinde yürümenin, yürürken de düşünmenin ne kadar güzel ve
önemli olduğunu anlatmaya çalışır. Fakat sözü o kadar evirip
çevirmesine rağmen bir türlü kadına getiremez ve kendisi için onun da bu
kadar önemli olduğunu söyleyemez. Sonunda "her neyse" deyip kalkar masadan, geriye şu mısralar kalır:
''Türkiye’de istanbul ne ise
İstanbul’da gece ne ise
Gecede yürümek ne ise
Yürürken düşünmek ne ise
Seni unutamamacasına düşünmek ne ise
Unutamamanın anlamı ne ise
Seni sevmek ne ise
Saklayayım mı yok söyleyeyim derken
Birden aşka düşmek ne ise.
Her neyse...''
''Türkiye’de istanbul ne ise
İstanbul’da gece ne ise
Gecede yürümek ne ise
Yürürken düşünmek ne ise
Seni unutamamacasına düşünmek ne ise
Unutamamanın anlamı ne ise
Seni sevmek ne ise
Saklayayım mı yok söyleyeyim derken
Birden aşka düşmek ne ise.
Her neyse...''
19 Ekim 2013 Cumartesi
18 Ekim 2013 Cuma
Kamyonlar kavun taşır ve ben Boyuna onu düşünürdüm
İSTANBUL
Kamyonlar kavun taşır ve ben
Boyuna onu düşünürdüm,
Kamyonlar kavun taşır ve ben
Boyuna onu düşünürdüm,
Niksar'da evimizdeyken
Küçük bir serçe kadar hürdüm.
Sonra âlem değişiverdi
Ayrı su, ayrı hava, ayrı toprak.
Sonra âlem değişiverdi
Ayrı su, ayrı hava, ayrı toprak.
Mevsimler ne çabuk geçiverdi
Unutmak, unutmak, unutmak.
Anladım bu şehir başkadır
Herkes beni aldattı gitti,
Anladım bu şehir başkadır
Herkes beni aldattı gitti,
Yine kamyonlar kavun taşır
Fakat içimde şarkı bitti.
Cahit Külebi
17 Eylül 2013 Salı
Mühürlenmiş Zaman
Aleksander Blok, “Şair,
kargaşadan uyum yaratır” demiştir. Puşkin, şairi peygamberlik yeteneğiyle
donatır…
Sanatsal görüntü daima, birinin
yerine ötekini, büyüğün yerine küçüğü geçiren bir göstergedir. Canlıdan söz
etmek isteyen sanatçı ölüden bahseder, sonsuz hakkında konuşabilmek için
sınırlı olanı sunar… Bir yedek! Sonsuzu maddeleştirmek mümkün değildir, ancak
onun yanılsaması, görüntüsü yaratılabilir.
Bence, çağımızın en üzücü özelliği, sıradan insanın
bugün, güzeli ve gerçeği olmayanı yansıtmakla ilgili olan her şeyden koparılmış
olmasıdır. “Tüketicilere” göre biçilmiş günümüz kitle kültürü –bir protezler
medeniyeti- ruhları sakatlıyor; insanın kendi varlığıyla ilgili en temel
soruları sormasını, bir ruhsal varlık olarak kendisinin bilincine varmasını
giderek artan bir şekilde engelliyor.
Ama bir sanatçı, gerçeğin sersine kulaklarını tıkamamalıdır, tıkayamaz, çünkü
ancak ve ancak bu çağrı, yaratıcı iradesini belirleyecek ve disiplin altına
alacaktır. Sanatçı ancak bu sayede inancını başkalarına da aktarabilme
yeteneğine kavuşacaktır. Bu inanca sahip olmayan bir sanatçı ise doğuştan kör
bir ressama benzer.
Her doğal organizma gibi sanat
da birbiriyle çelişen öğelerin mücadelesi sonucu yaşar ve gelişir. Zıtlıklar
burada iç içe geçer, yani bir anlamda düşünceyi sonsuza dek tekrarlar.
1848 yılında Gogol, Şukovski’ye
şu satırları yazmıştı:
“… vaaz vererek öğretmek benim işim değil, sanat zaten
başlı başına bir öğrenme süreci. Benim işim, yaşayan görüntüler aracılığıyla
konuşmaktır, yargılar aracılığıyla değil. Hayatı, hayat olarak ele almalı ve
asla ucuzlatmamalıyım.”
İnsanoğlu, dört bin yıldır
hiçbir şey öğrenemediğini yeterince göstermedi mi?
Sanatın deneyimlerini, sanatta
ifade edilen idealleri hakikaten benimseme yeteneğimiz olsaydı, hiç şüphesiz,
çok daha iyi insanlar olurduk.
Sanatın büyüklüğü ve iki
anlamlığı, “Dikkat! Radyoaktivite! Hayati Tehlike!” diye uyarı levhaları astığı
yerlerde bile herhangi bir şey ispatlamaya, açıklamaya ya da cevaplamaya
çalışmamasında yatar. Sanatın etkisi, töresel ve ahlaksal sarsıntılarla
yakından ilgilidir. Kim sanatın duygusal tezlerinden etkilenmez, onlara
inanmazsa o, radyoaktif bir hastalığa –bilinçsizce ve hiç farkına bile
varmadan- yakalanma tehlikesiyle karşı karşıyadır… Hem de, dünyanın üç
balinanın sırtına yerleştirilmiş bir tepsi olduğuna inanan insanların geniş
yüzünde beliren o aptal, huzurdolu tebessümle…
Leo Tolstoy, 21 Mart 1885’de,
günlüğüne son derece isabetle şu satırları kaydetmişti: “Politika sanatı dışlar, çünkü hedefine varmak için tek taraflı olmak
zorundadır.”
Genel dünya görüşüne uymadı diye
bir şeyi “başarısız” addetmek acaba ne dereceye kadar doğrudur. Bir dahi özgür
değildir. Thomas Mann, bir keresinde şöyle bir söz sarf etmişti: Özgür olan, yalnızca kayırsızlıktır.
Kişilik sahibi olan özgür değildir, aksine kendi damgasının izini taşımak,
gereklerine uymak ve esiri olmak zorundadır…
Stavrogin: “…Apocalyps’te melek, bundan bçyle zamanın
olmayacağını ilan eder.”
Krillov: “Biliyorum. Orada bu, yoruma yer bırakmayacak
açıklıkta yer almış. Bütün insanlar mutluluğa kavutçuğunda zaman da ortadan
kalkacak, çünkü artık gerekmeyecek… Çok doğru bir düşünce.
Stavrogin: “Peki ama zamanı nereye saklayacaklar?”
Krillov: “Hiçbir yere. Zaman bir eşya mı, hayır, yalnızca
bir düşünce. Zihinlerinden silinip gidecek.”
Zaman, “ben”imizin varlığına
bağlı bir koşuldur. Zaman bizi besleyen bir atmosferdir. Varlık ve varlık
koşulları arasındaki bağ kopunca kişi ve onunla birlikte kişisel zaman ölünce,
zaman da ölür.
Ahlaksal bir varlık olarak insan, öyle bir anımsama
yeteneğiyle donatılmıştır ki kendi sınırlarının farkına yine kendisi varır.
Anılar bizi saldırılara açık, acı çekmeye hazır kılar.
Bir insan, yaşadığı zaman
süresince kendini gerçek peşinde koşma yeteneği olan ahlaksal bir varlık olarak
kavrama olanağına sahiptir. Zaman, insana varilmiş hem tatlı hem de acı bir
armağandır. Yaşam, varolmak için kendine koyduğu hedeflere uygun bir
geliştirmesi için insana tanınmış bir süreden başka bir şey değildir ve insan bu gelişimi gerçekleştirmek
zorundadır. Yaşamımızın sıkıştırıldığı o acımasız derecede dar çerçeve, bizim
kendimize ve diğer insanlara olan sorumluluğumuzu açıkça gözler önüne serer.
İnsanın vicdanı da zamana bağlıdır ve yalnız onunla varolur.
Geçmiş, bir anlamda içinde
yaşanılan zamandan çok daha gerçektir, en azından çok daha dayanıklı, çok daha
süreklidir. Şimdiki zaman akıpgider, kaybolur, parmaklarımızın arasından kum
gibi kayar. Maddi ağırlığına ancak anılarla kavuşur.
20. yüzyılda insanın toplumsal
olaylara katılma oranı görülmedik derecede, neredeyse ölçülemeyecek derecede
yükseldi: Sanayi, bilim, ekonomi ve diğer pek çok hayat alanı insanı, sürekli
bir biçimde çaba sarf etmeye, yorulmak bilmeksizin dikkatini bir noktada
yoğunlaştırmaya zorlamaktadır, yani her şeyden önce insandan zamanını
çalmaktadır.
20. yüzyılın ikinci yarısında sanat her türlü gizemini
kaybetmiştir. Günümüzün sanatçısı, tam bir kabul görmek istiyor, hem de hemen,
manevi başarıların anında paraya çevrilmesini istiyor. Zavallı Franz Kafka!
Yaşadığı sürece hiçbir eseri basılmayan ve vasiyetnamesinde bütün metinlerinin
yakılmasını talep eden Kafka’nın dramı ne kadar sarsıcı! Bu açıdan bakıldığında
Kafka, ahlaken modası geçmiş bir dönemin parçasıydı. Zaten bu yüzden de Kafka
bu kadar acı çekti, çünkü zamanına “ayak uydurmasını” bilemedi.
Kadının güzel yada çirkin, cana
yakın ya da sıkıcı olup olmadığı konusunda bile kesin bir şey söylemek mümkün
değil. Kadın insanı aynı anda hem çekiyor hem de itiyor, hem açıklanamaz bir
güzelliği içinde barındırıyor hem de insanı ürküten, sessiz bir şeytanlığı.
İnsana hiç de romantik anlamda çekici gelmeyen şeytanca şeyleri… Olumsuz
işaretli bir büyüyü, neredeyse kokuşmuş ama gene de olağanüstü güzel bir
büyüyü…
Tek öğrenilemeyen şey bağımsız
olmak, saygın bir biçimde düşünebilmektir. Tıpkı kişilik sahibi olmanın da
öğrenilemeyeceği gibi…
İnsan çok önemli şeyler hakkında
konuşmaya başladı mı, söylediği ve savunduğu şeylere gösterilen tepkilerden çok
etkileniyor. Ne pahasına olursa olsun anlaşılamamaktan korunmak istiyor.
Bir sanatçının düşüncesi
benliğinin en gizli kalmış derinliklerinde bir yerlerde oluşur. Dışsal, “maddi”
bir tasarımla asla belirlenemez; sanatçının ruhu ve vicdanıyla bağıntılı,
sanatçının genel yaşam görüşünün bir ürünüdür. Aksi takdirde tasarıları daha
başından sanatsal açıdan boş ve verimsiz kalmaya mahkumdur. Tabii insan mesleki
açıdan sinema ya da edebiyatla
ilgilenebilir ve gene de sanatçı
sıfatı taşıyamaz, yalnızca yabancı düşüncelerin uygulayıcısı olur, işte o
kadar.
İnsana adeta dışarıdan dayatılan
bu bilgiye ulaşma gayreti kendince oldukça dramatiktir, çünkü huzursuzluk ve
mahrumiyet, acı ve hayal kırıklığı eşliğinde gelişir her şey: Son gerçeğe
varmak imkansızdır. Buna ek olarak, insana bir de vicdan verilmiştir. İnsan,
davranışlarında ahlak yasalarıyla çelişkiye düştüğü an vicdanının eziyeti
başlar. Buna göre vicdanın olması da bir anlamda trajik bir olaydır.
Eylül toparlandı gitti işte
ACIYOR
Mutsuzlukdan söz etmek istiyorum
Dikey ve yatay mutsuzluktan
Mükemmel mutsuzluğundan insansoyunun
Sevgim acıyor
Biz giz dolu bir şey yaşadık
Onlarda orada yaşadılar
Bir dağın çarpıklığını
bir sevinç sanarak
En başta mutsuzluk elbet
Kasaba meyhanesi gibi
Kahkahası gün ışığına vurup da
öteden beri yansımayan
Yani birinin solgun bir gülden kaptığı frengi
Öbürünün bir kadından aldığı verem
Bütün işhanlarının tarihçesi
sevgim acıyor
Yazık sevgime diyor birisi
Güzel gözlü bir çocuğun bile
O kadar korunmuş bir yazı yoktu
Ne denmelidir bilemiyorum
sevgim acıyor
Gemiler gene gelip gidiyor
Dağlar kararıp aydınlanacaklar
Ve o kadar
Tavrım bir çok şeyi bulup coşmaktır
Sonbahar geldi hüzün
İlkbahar geldi kara hüzün
Ey en akıllı kişisi dünyanın
Bazen yaz ortasında gündüzün
sevgim acıyor
Kimi sevsem
Kim beni sevse
Eylül toparlandı gitti işte
Ekim filanda gider bu gidişle
Tarihe gömülen koca koca atlar
Tarihe gömülür o kadar
Turgut UYAR
14 Eylül 2013 Cumartesi
Tüm ölülerin şerefine
tüm ölülerin şerefine..
ölü ruhlarınızın,
ölü anılarınızın,
ölü insanlarınızın,
ölü insanlığınızın...
şerefine
13 Eylül 2013 Cuma
Seni mutlu edeyim mi
Bundan böyle morali bozuk dostlarıma bu sahneyi izleteceğim. Ne de olsa ister istemez üzerindeki ölü toprağı atacaktır.
‘insan yaşayamaz
içinde bir ölüyle
onu fırlatıp atmak
tıpkı çürük bir meyve gibi
ya da bulaşıp ölülüğüne
ölmek gerekir , salıp kendini..’
ALAIDE FOPPA
10 Eylül 2013 Salı
Kara Yılan İnliyor - Black Snake Moan
Filmin ismini aldığı 1927 yılına ait şarkı.
Son House
Sadece bir tür Blues vardır ve o
bu Blues genelde erkek ve kadın arasındaki aşkı anlatan türdür ve aşk bir süre
önce söylediğim şu şarkılardan birinde
söylediğim gibidir. İçinde bir cümle vardı. Aşk tüm kusurları kapatır, diyordu.
Sana hiç yapmak istemediği şeyleri yaptırır. Aşk bazen kendini mutsuz ve üzgün hissetmene
sebep olur. Ben burada Blues’dan bahsediyorum. Diğer saçmalıklardan
bahsetmiyorum. Ve konusu her zaman erkek ve kadındır. İki insanın birbirini
sevmesi gerekirken biri ya da diğeri, diğerini her zaman aşk konusunda aldatır.
Bazen böyle bir Blues birbirinizi öldürmenize bile sebep
olur. Yani bu tür bir sevginin size her şeyi yaptırmanızın sebebi burada
kalbinizde olmasıdır. Blues kalbinizde başlar.
12 Ağustos 2013 Pazartesi
Bu sevinçli, akıllı uslu insan sesleri arasında yalnızım.
Bu sevinçli, akıllı uslu insan sesleri arasında yalnızım. Bütün bu adamlar, vakitlerini dertleşmekle, aynı fikirde olduklarını anlayıp mutluluk duymakla geçiriyorlar. Aynı şeyleri hep birlikte düşünmeye ne kadar önem veriyorlar! Bakışı içe dönük, balık gözlü, kimsenin kendisiyle uyuşamadığı adamlardan biri aralarına karışmayagörsün, suratları hemen değişir.
İnsan yalnız yaşayınca bir şey anlatmanın bile ne olduğunu unutuyor: Dostlarla birlikte inanılabilir şeyler de ortadan kayboluyor. Olaylar da öyle. İnsan onlara da aldırmaz oluyor. Bir bakıyorsunuz konuşan insanlar çıkıyor ortaya, bir bakıyorsunuz çekip gidiyorlar. Başını sonunu duymadığınız hikayelere dalıyorsunuz. Duyduğunuzu anlatın deseler kötü tanıklık edersiniz.
Birbirimizi sevdiğimiz sürece, en önemsiz yaşantılarımızın, en hafif acılarımızın bile bizden koparak geride kalmasına göz yummamıştık. Sesleri, kokuları, gün ışığının küçük ayrıntılarını, hatta birbirimize açıklamadığımız düşüncelerimizi bile alıp götürmüştük. Bütün bunlar canlılıklarını yitirmemişler, bugün bile bize acı ya da sevinç vermişlerdi. Tek bir hatıra bile yok. Söndürülmez ve yakıcı bir aşk. Geriye çekilmek, gölgeye ya da bir kuytuya sığınmak elden gelmiyor. Üç yıl tek bir an gibi duruyor. Anny'le bu yüzden ayrılmıştık.
Yaşarken başımızdan hiçbir şey geçmez. Dekorlar değişir, kişiler girer çıkar yalnızca. Başlangıçlar da yoktur; günler anlamsız bir biçimde birbirine eklenir durur; sonu gelmez, yeknesak bir ekleniştir bu.
Ben geçmişimi nerede saklayacağım? Geçmişinizi cebinizde saklayamazsınız. Onu koyacak bir evimiz olmalı. Gövdemden başka şeyim yok. Yapayalnız bir adam, yalnız gövdesiyle hatıraları durdurup saklayamaz. Hatıralar üzerinden geçip gider onun. Ama yakınmamalıyım. Çünkü hür olmaktan başka şey istememiştim.
Jean-Paul Sartre
28 Temmuz 2013 Pazar
Gider ayak
Yaşlandıkça küfretme özelliğim ön plana çıkıyor, ferahlatıyor beni.. Giderayak herkese küfredeyim diyorum!
Ara GÜLER
17 Temmuz 2013 Çarşamba
Ferit Edgü - Devam*
için bir geceyarısı
kitabı.
Niçin konuşmaya
başlıyorum? Niçin konuşmaya başlıyorum – susmuşken? Bir kez olsun susmuşken.
Her zaman için susmuşken. Bir kez daha ağzımı açmamaya karar-
Niçin yeniden?
Ansıdığım bir şey mi
var? Söylemek istediğim bir şey mi var? Söylemek gereğini duyduğum bir şey mi
var? Hayır. Öyleyse? Öyleyse niçin konuşmak? Niçin konuşmaya yeniden başlamak?
Niçin konuşmanın gereğini duymak?
Gelen biri mi var?
Rahatsız eden(beni, yani düzenimi, yani sessizliğimi) biri mi var? Hayır.
Sanmıyorum. Öyleyse niçin sözcükler? Niçin aramak? Bir kez daha. Neyi? Hem
neyi? Bir kez daha. Niçin? Hem niçin? Nasıl paslanmış dili kullanmaya çalışmak
Hiçbir zaman susamayacak (mutlak) mıyım? Hiçbir zaman susmam sürdüremeyecek
miyim? Bilmiyorum. Hiçbir zaman…? Bilmiyorum, dedim.
Nasıl devam? Bütün yaşamım boyunca bildiğim bu,
karşılaştığım bu, kendi kendime söylediğim bu, başkalarının bana söylediği bu:
Devam! Devam! Evet, Devam! Ama nasıl başlamak? Nerden başlamak? Sonra devam.
Sonra, nasıl devam etmek? (bitirmeyi düşünen yok) Ama başlamak. Ama devam
etmek.
Deniz denizi siliyor. İnsan İnsanı. Böyle bu. İnsan insanı
silemeyecek(yorgunluk?bıkkınlık?) Böyle bu. İşte o zaman… İşte o gün bitecek.
Ve başka bir şey – ne,adlandıramıyor şu anda. Sona erecek. Bir gün. Tümü. Bir
yaz günü. Güzelim bir yaz günü-
Dostum Metin sayesinde okuduğum kitap.
8 Temmuz 2013 Pazartesi
Thomas Bernhard Beton
İnsanlar zihni izleyip ele
geçirmek,onu mahvetmek için buradalar, kafanın zihinsel bir çabaya hazır
olduğunu hissediyor ve bu zihinsel çabayı henüz filizlenirken boğmak için
yolculuğa çıkıyorlar.
Anne baba ufak bir çocuk yapar
ve böylece dünyaya bir canavar kazandırırlar.
Kulak kabartıyor, ama bir şey
duymuyordum. Evin çevresinde komşu evleri olduğu halde hiçbir şey duyulmuyordu.
Sanki şu dakikada her şey ölmüştü. Bu durum birden hoşuma gitti ve onu mümkün
olduğu kadar uzatmayı denedim. Dakikalarca bu durumu uzatıp, çevremdeki her
şeyin kesinkes ölmüş olduğu tahayyülünün tadını çıkarttım.
Ortaya çıkmış ve işimi ve
sonuçta da beni nerdeyse mahvetmişti. Kadınlar ortaya çıkar ve birine yapışıp
onu mahvederler. Ama onu çağıran ben değil miydim?
Gerçek zaten her zaman en
korkunç olan şey, ama gene de yalana, kendi kendini aldatmaya dayanacağına
gerçeğe dayanmak her zaman daha iyi.
Bizim gibiler bir yandan yalnız
kalamazlar, öte yandan da bir topluluğa dayanamazlar, bizi ölesiye sıkan erkek
topluluğuna dayanamaz, ama kadın topluluğuna da dayanamazlar, erkek
topluluklarını ben bırakalı onlarca yıl oldu, çünkü hiçbir şey vermez, kadın
topluluğu ise kısa süre sonra sinirime dokunur.
Bugün gene kafama dank etti;
birine gereksinimimiz var mı yoksa gereksinimimiz yok mu hiç bilemeyiz ya da
aynı zamanda birine gereksinimimiz var mı yok mu ve hiçbir zaman gerçekte neye
gereksinimimiz olduğunu asla bilmediğimiz için mutsuzuzdur.
Düşünceyi duyurmak suçların en
zararlısıdır ve ben bu en zararlı suçu birçok kez işlemekten kaçınmadım.
İyi dünya denilen dünya
bütünüyle ikiyüzlü, bunun tersini ilan eden ve hatta buna inananlar ise rafine
bir insanteper ya da affedilemez bir ahmak. Bugün biz yüzde doksan bu
insanteperler ve yüzde on affedilemez ahmaklarla uğraşmaktayız. Ne birine ne de
ötekine yardım edilebilir.
Dünya her şeyi karşılayacak kadar
zengindir gerçekten, ama bunu dünyayı yöneten politikacılar tamamen bilinçli
olarak engelliyorlar. Yardım çığlıkları atıyorlar ve her gün milyarları silah
için harcıyorlar ve utanmıyorlar.
Kitle köpekten yana, çünkü
kendileriyle yalnız kalma çabasını görmek istemiyor.
Vaktiyle bu insanlar hakkında
gerçekten düşünürüz ve birden onlardan nefret ederiz, onlardan nefret etmek
dışında başka türlü davranamayız ve onları uzaklaştırırız ya da tersine bir
anda biz onları tam anlamıyla gördüğümüz için, onlardan uzaklaşmak zorunda
kalırız ya da tersi.
Ne kadar çok hüzünle
karşılaşıyoruz, dedim kendi kendime, eğer görebiliyorsak, başkalarının hüznünü
ve mutsuzluğunu görüyoruz.
Cümleler kafamızdayken, diye
düşündüm, onları kağıda geçirmemizin garantisi yoktur. Cümleler bizi ürkütür,
önce düşünce bizi ürkütür, sonra cümle, sonra cümlenin yazmak istediğimizde muhtemelen
artık kafamızda olmayışı.
Bir konuya takılırız ve yıllarca
ona takılı kalırız. Onlarca yıl ve bu konunun her durumda bize baskı yapmasına
izin veririz. Yeterince erken başlamadığımız için ya da yeterince erken
başladığımız için. Zaman hepimizi mahvediyor, ne yaparsak yapalım.
Gerçekten de biz bizden daha
mutsuz olan bir insanın yanında hemen düzeliyoruz. Ve hastalığımız, hem de
ölümcül hastalığımız bile bir anlam taşımıyor.
Kendimizi biz yapmadık.
19 Haziran 2013 Çarşamba
Leviathan - Thomas Hobbes
Leviathan Latincede Civitas diye adlandırılan devlettir ve bu devlet insan ederi yapay bir yaratıktır. Tıpkı insana benzer ama ondan daha büyük ve daha güçlüdür, çünkü insanları korumak ve savunmak için yaratılmıştır. Bu insan yapısı yaratıkta üstün egemen güç onun ruhunu temsil eder, yargı, yürütme görevlerini yapan yargıçlar, memurlar ve diğer görevliler bu yaratığın hareket etmesini sağlayan yapay eklemleridir. Egemenlik kavramının içinde yer alan cezalandırma ve ödüllendirme mekanizması bu yaratığın sinir sistemini oluşturur.
Doğal Yaşama Dönemi
Eşit olan insanlar amaçlarına ulaşmada da eşit istek ve
umut besleyeceklerdir. Bu nedenle aynı şeyi ele geçirmek isteyen iki insan, o
şeye birlikte sahip olamayacaklarından birbirlerine düşman olacaklardır. Aynı
amaç peşinde koşan insanlardan her biri diğerini ortadan kaldırmaya ya da ona
hükmetmeye çalışacaktır. İnsanların hepsine ortak amaç ise, önce varlıklarını
korumak ve sürdürmek ve ondan sonra da beğendikleri şeyleri ele geçirmektir. Bunun için iyi bir ürün alan, iyi bir şey üreten, iyi
bir yere sahip olan her insanın karşısına, her zaman onun emeğinin ürünlerini
almak, onu öldürmek isteyecek başkası ya da başkaları çıkacaktır. Ne var ki bu
saldırganlar da ele geçirdikleri değerlere, ancak kendilerinden daha güçlü
birinin gelip onu ellerinden alıncaya dek sahip olabilecektir.
İnsanlar arasındaki mücadeleyi
Hobbes üç nedene bağlar: Rekabet, güvensizlik ve herkesten üstün olma
tutkusudur bunlar.
Herkesin herkesle savaş halinde olduğu bir ortamda
adaletten söz edilemez, çünkü böyle bir ortamda hiçbir şey adalete aykırı
sayılmaz, adil olan ve olmayan ayrımı yoktur. Herkesin boyun eğeceği ortak bir
iktidarın bulunmadığı yerde yasa yoktur, yasanın olmadığı yerde adil olan ve
olmayan ayrımı yoktur. Şiddet, hile ve kurnazlık savaş halinin temel ilkeleri
sayılır. Adalet insanın doğal
yetenekleri arasında yer almaz, tek başına yaşayan bir insan için adalet bir
anlam taşımaz, ancak toplum içinde yaşayan insan için adalet kavramı bir değer
ve anlam taşır.
Sosyal Sözleşme
İnsanların aralarında
yapacakları anlaşmanın koşulları doğal yasalar olarak belirlenir. Doğal yasa
aklın bulduğu genel kurallardır ve doğal yasa insana yaşamını sürdürebilmesi ve
korunabilmesi için yapması ve kaçınması gerekenleri gösterir.
Kendine yapılmasını istemediğin bir şeyi
başkasına yapma..
Siyasal Sözleşme
Hobbes, bir iktidarın toplumdaki tüm insanların bütün
yetki ve güçlerini bir kişiye ya da bir meclise devretmeleriyle kurulacağını
söyler. Bunun için de insanlar aralarında şöyle bir sözleşme yapacaklardır: “Ben
bu kişiye ya da meclise kendi kendimi yönetme hakkımı terk ediyorum, ancak sen
de aynı kişi ya da meclis lehine hak ve yetkilerini terk edeceksin.”
Egemen güç yapılan sözleşmeye taraf olmadığı için,
sözleşme hükümlerine aykırı hareket etmesi söz konusu olamayacağı gibi, hiçbir
koşulda da bağlı değildidir; bu nedenle
sözleşmeye aykırı hareket ettiği ya da
öngörülen bir koşula uymadığı gerekçesiyle devletin egemen gücün emirlerine uyulmaması düşünülemez.
Egemen gücün haksız davrandığından, adalete aykırı
hareket ettiğinden yakınılamaz ve bu yolda bir iddia ileri sürülemez, insanlar kendi iradeleri ile tüm hak ve yetkilerini
devrettikleri kişinin ya da meclisin iradesine uymayı kabul etmişlerdir. Onun
adile dediğini adil, iyi ve doğru dediğini de iyi ve doğru kabul etmeyi
kararlaştırmışlardır. Bu nedenle egemen
gücün sahibinin cezalandırması ya da öldürülmesi söz konusu dahi edilemez.
Hukukun tek bir kaynağı vardır, o da egemen gücün
iradesidir. İnsanlar barış ve güvenlik
için yapay yaratık devleti yaratmakla kalmamışlar, aynı zamanda yasa denen
yapay zincirleri de yaratmışlardır ve yaptıkları anlaşmayla bu zincirin bir ucu
egemen kişinin ya da meclisin dudaklarına, diğer ucunu da kendi kulaklarına bağlamışlardır.
Kuşkusuz yasaların hedefi insanların tüm
davranışlarını kısıtlamak değildir, onların birbirlerine kötülük yapmalarını
önlemektir, yasa izlenecek yolu gösterir, yoksa tüm yolları tıkamaz.

Devletin Görevi
Egemen gücün toplumun mutluluğu
için yerine getireceği bir görevi “iyi
yasa”lar yapmak olacaktır. İyi yasa ise, “halkın iyiliği için gerekli olan
yasadır.” Yasalar kolay anlaşılır; açık ve seçik ifadeli olmalıdır.
Egemen gücün görevlerinden biri de iyi danışmanlar
seçmesi ve işlenen suçun ağırlığına göre ceza vermesidir.
6 Haziran 2013 Perşembe
Düşünen Adam
Heykeli tımarhaneye, kendisi hapishaneye konulan bir ülkede "Düşünen Adam" nasıl yetişsin?
Mehmed Selahaddin Şimşek
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)