Babil'de
azgınlaşmış insanoğlunun işlediği günahlardan yaka silken melekler
Allah'ın huzuruna çıkıp insanları şikayet etmişler; yüce Tanrı'nın
onları cezalandırmasını istemişler. Allah, insanlara verilmiş olan hırs
ve nefse dayalı tabiatın meleklerde olmadığını, olsaydı onların da günah
işleyeceğini söyleyince itiraz etmiş ve "Haşa Allahım" demişler, "Biz
olsak günah işlemezdik."
Allah, onlara yanıldıklarını, hırs ve
nefsin çok kuvvetli olduğunu ve yeryüzünde insanları baştan çıkaracak
türlü güzelliklerin bulunduğunu anlatmaya çalışmış; ama ne kadar
anlattıysa da saf melekleri bu işe inandıramamış. Bunun üzerine
iradesine en güvendikleri iki meleği seçmelerini istemiş ve onlar Harut
ile Marut'u seçmişler ve Allah bunları sınamak üzere Babil'e göndermiş.
Harut
ile Marut gündüzleri Babil şehrinde icrayı hükümet eder, geceleri de
İsm-i Azam duasını okuyarak gökyüzüne çıkarlarmış. Kimse onların melek
olduğunun farkında değilmiş.
Harut ile Marut adlı melekler, ilk
günler hiç günah işlememişler. Birer su damlası kadar temiz ve berrak
yaşamışlar; ellerini, gönüllerini ve zihinlerini harama uzatmamışlar.
Taa ki Zühre gelene kadar..
Bir gün Zühre adlı, yakıcı güzellikte
bir kadın çıkagelmiş ve kocasından boşanmak istediğini söylemiş.
Gözlerinde yıldızlar uçuşan, parlak siyah saçları dalga dalga beline
dökülen ve görenlerde dalından koparılmış sulu bir elma gibi kütür kütür
dişleme isteği uyandıran esmer tenli bir güzelmiş Zühre. Gözlerinin
geçici körlükle kararmasını göze almayan hiç kimse, Zühre'nin yüzüne
uzun süre bakamazmış.
Harut ile Marut bir görüşte vurulmuşlar
kadına. Yüreklerini yakıcı bir sevda kavurur olmuş. İkisi birden kadınla
yatmak istemişler. Kadına yalvarıp yakarıyorlarmış; ama Zühre razı
olmamış; önce dileklerini yerine getirmelerini emretmiş. Harut ile
Marut'un şarap içmelerini ve puta tapmalarını teklif etmiş. Kadının
aşkından başı dönmüş olan melekler onun her dediğini kabul etmiş, şarap
içip putlara tapmaya başlamışlar. Kadın gene teslim olmamış ve her gece
göğe çıkarken okudukları duayı öğretmelerini buyurmuş. Bunu da
söylemişler ve Zühre İsm-i Azam duasını okuyarak gökyüzüne çıkınca ulu
Tanrı onu bir yıldız yapıp gökyüzüne asıvermiş. İşte geceleri mülkünüzün
üzerinde parlayan Zühre yıldızı, melekleri aldatan o güzel kadındır.
Kadın
kaybolunca melekler ne günah işlediklerini anlayıp pişman olmuşlar ve
İdris Peygamber'e başvurup günahlarının bağışlanması için yalvarmışlar.
Yüce Allah dualarını kabul etmiş ama dünya ve ahret azaplarından birini
tercih etmelerini istemiş. Melekler dünya azabını tercih etmişler. Yüce
Allah da onların Babil'deki bir kuyuya baş aşağı asılıp kıyamet gününe
kadar azap çekmelerini buyurmuş. O tarihten beri Harut ile Marut bir
kuyuda ters asılmış olarak kıyamet gününü bekler dururlarmış.
13 Mart 2013 Çarşamba
9 Şubat 2013 Cumartesi
Cem Karaca - Barış'a Şiir
Canım gitti canım
Canımı bilir misiniz
Gözümün ağladığı kan
O benim can içre can dostumdu
Ay canım Barış
Ak saçlı dostum benim
O dağlar hangi dağlar ki
De ben de gidem...
Sana senin dağlarından
Çiçekler derliyem...
Ay Barış, güneş Barış
Ak saçlı dostum benim.
İçim kan ağlıyor..
Bir yanımı kopardılar,
Adı sen..
Ay Barış, canım Barış
Ak saçlı dostum benim
Sen orda şimdilik bir gurbettesin
Ben burda hazin bir hasretteyim...
8 Şubat 2013 Cuma
Ben kendi takvimimce Milad gibiyim - Cem KARACA
Güneş günde iki defa tutuşur
Bir doğarken bir batarken
Ben hep
Sana her zaman bakarken
Güneşe göre takvimler düzülür
Gün doğar gün batarken
Benim yangınlarım sadece benim
Ben kendi takvimimce Milad gibiyim
Cem Karaca
31 Ocak 2013 Perşembe
Biz bu dünyaya anlaşılmak için değil, anlamak için geldik.
İyi İnsan İyi Vatandaş
Biz bu dünyaya anlaşılmak için değil, anlamak için geldik.
Küçük bir kız ablasına “Benim bebek arabamı almaya hakkın
yok” der. Demek ki hak, bana ait bir şeyle yapacağım, başkalarına ait bir şeyle
yapmayacağım şeyleri belleten bir kanundur.
‘Hak’ dediğimiz şey, ‘kültür’ denilen şeyi zorbalıktan
ayıran bir duvar,
insanları kuvvete karşı koruyan, başkalarının hürriyetini
bozmayacak şekilde bir hürriyet veren bir koruyucudur. Bu hak hükümetçe
verilmez. Bu hak insan vicdanında doğduğu andan itibaren vardır.
Hak rica edilmez, insan eşit haklara sahip oluncaya kadar susamaz, hakkını
savunur. Birçok zamanlar hak, kuvvet ve kudret önünde dize getirilmiş, ama her
defasında insan vicdanından ayaklanarak, kuvvetlilerin gücünü yenmiştir. Bu
Allah’ın, hak yerine kuvveti isteyenlere karşı koyduğu ebedi mahkemedir.

Hayatın gerçekliğine karşı zayıf oluşumuz yine bugünün psikolojisiyle
ilgilidir. Bugün birçok çevreler üstün hayat görüşünü kaybetmiştir. Bu yüzden
hayatın karanlık tarafıyla baş edemezler, güçlükleri beraberce yenmek için
birbirlerine güvenemezler, bu yüzden de hakikatleri mümkün olduğunca gizlemeye
çalışırlar.
İnsanların kafasını en güç ve en fena durumlarda hakikati
söylemek kadar hiçbir şey işletemez.
30 Ocak 2013 Çarşamba
Hayvanlar Çiftliği
İngiltere’nin
Hayvanları şiirinden bir bölüm:
|
Er geç bir gün gelecek,
Zorba İnsan devrilecek,
İngiltere'nin bereketli topraklarında
Yalnızca hayvanlar gezinecek!
Burnumuza geçirilen halkalar,
Sırtımıza vurulan semer sökülüp atılacak!
Karnımıza saplanan mahmuz çürüyüp paslanacak!
Acımasız kırbaç bir daha şaklamayacak!
Dünyaya geldikten sonra yaşamamıza yetecek kadar yemek
verirler; ayakta kalanlarımızı canı çıkana kadar çalıştırırlar; işlerine
yaramaz duruma geldiğimizde korkunç bir acımasızlıkla boğazlarlar.
Hayatımız sefillikten, kölelikten başka nedir ki! İşte tüm
çıplaklığıyla gerçek budur.
İnsanoğlu, kendinden başka hiçbir yaratığın çıkarını
gözetmez.

Hayvanlar, Bay Jones'ın çiftliği'ni ele geçtiği günlerde 7
maddeden oluşan yeni bir kanun hazırlıyor. Ancak aşamalı bir şekilde bu 7 emir,
yine kendilerince deliniyor.
7
EMİR
- İki bacaklı canlılar bizim düşmanımızdır. (Napeleon, zamanla çiftliğin itiyaçlarını karşılamak adına insanlarla ticaret yapıyor.)
- Dört ayak üstünde yürüyen ya da kanatları olan herkes dostumuzdur. (Zamanla, diğer hayvanları domuzlardan aşağı tutup, hor görmeye başlıyor.)
- Hiçbir hayvan giysi giymeyecektir. (Sadece domuzların giyinmesine izin veriliyor. Napeleon, zamanla bir insan gibi-giyinip kuşanıyor.)
- Hiçbir hayvan yatakta yatmayacaktır. (Bir süre sonra Bay Jones'in evine yerleşiyorlar. Sebebini de bütün yükün domuzlarda olduğunu, onların rahat etmesi gerektiği olarak gösteriyorlar.)
- Hiçbir hayvan içki içmeyecektir.. (Arka bahçeye arpa ekiyorlar, kilerdeki bütün içkileri içmeye başlıyorlar.)
- Hiçbir hayvan başka bir hayvanı öldürmeyecektir. (Zamanla, Snowball'a iş birliği yapan hayvanları idam ettiriyor.)
- Bütün hayvanlar eşittir. (Çiftliğin
ana kanunu olan bu madde, bir gece vakti ansızın değişiyor:
BÜTÜN HAYVANLAR EŞİTTİRAMA BAZI HAYVANLARÖBÜRLERİNDEN DAHA EŞİTTİR
6 insan ve 6 domuz'un bir masada kumar oynadığı sahne:
Evde
korkunç bir kavga patlak vermişti: bağırıp çağırmalar, masaya vurmalar, kuşkulu
sert bakışlar, küfür kıyamet… Anlaşıldığı kadarıyla kavganın nedeni, Napoleon
ile Bay Pilkington aynı elde maça ası çıkarmış olmalarıydı.
İçeride
on ikisi de öfkeyle bağırıyor, on ikisi de birbirine benziyordu. Artık
domuzların yüzlerine ne olduğu anlaşılmıştı.
Dışarıdaki hayvanlar, bir domuzların yüzlerine bakıyor, bir insanların yüzüne
bakıyor ;ama onları birbirlerinden ayırt edemiyorlardı.
Neden en küçük fırtına bu gemiyi dümensiz bırakıyor?
Ölüm! Kovaladıkça kaçan, kaçtıkça kovalanan insafsız ilahe.
Gören, hangi hakla yalnızlıktan şikayet edebilir? Mevsimler
bütün işveleriyle emrinde, renkler bütün cilveleriyle hizmetindedir. Yıldızlar
onun için, alaimisemanın bütün nüanslarına geçit resmi yaptırır. Şehrin bütün
kadınları onun için giyinip süslenir. Çocukların tebessümü onun içindir.
Sesler, yapışkan, kirli bir sümüklüböcek murdarlığı ile
bütün vücuda dolan sesler…
Görmeyen bir insan, bozuk bir ampul gibi manasız;
bıraktığınız yerde kalan bir paket; içinde eski hatıralar olduğu için arada bir
karıştırılmaya layık… Çocukken oynadığımız bir taşbebek gibi, atmaya
kıyamadığımız acayip bir külçe.
Görmek yaşamaktır, vuslattır görmek. Her bakış, dış dünyaya
atılan bir kementtir, bir kucaklayıştır, bir busedir her bakış.
Gören, hangi hakla yalnızlıktan şikayet edebilir? Mevsimler
bütün işveleriyle emrindedir, renkler bütün cilveleriyle hizmetindedir.
Çiçekler onun için açar, şafak onun için pırıldar. Gütenberg matbaayı onun için
icat etmiştir. Hugo, o okusun diye yazmıştır şiirlerini.
Şehrin bütün kadınları onun için giyinip süslenir.
Çocukların tebessümü onun içindir.
Sevilen bir sesin, seven bir sesin sıcaklığı bütün bu soğuk
düşünceleri dağıtabilir, nerede o ses?
Belki şimdi medeniyet dünyasının yüzlerce bilgini, yeni ölüm
vasıtaları bulmak azmiyle uykusuz… Her şey yalan, herkes yalancı. Ölümden bucak
bucak kaçan, sözde bedbin Schopenhauer’den nefret ediyorum.
Keşke bütün insanlar aynı tanrıya inanabilseydiler. O zaman
dünya cennet olurdu.
Sevmek yaşamaktır. Böcekler Kehkeşanlara kadar uzayan bir
sevgi… Bütün kainatı ve kainattan daha büyük bir yaratıcıyı sevmek, hem de
ruhun ölmezliğine inanarak. Yani ebediyet ölçüsünde bir sevgi. Dinsizlerin
ölümü, insanı tahammül edilmez bir yalnızlığa sürüklemekten başka neye yarar?

Dante Cehennem’i anlayamamış dostum. Cehennem, hatıraların
küllenmesi, ümitlerin susması. Cehennem haykıramamak, ağlayamamak. Cehennem çöl
değil, kuyu: sularında yıldızlar parıldayan kör bir kuyu cehennem. Çölde
yıldızlar konuşur, rüzgar konuşur…
Ne kadar cesur olursak olalım, yokluk bizi ürkütüyor. İz
bırakmadan silinmek, bir kurbağa gibi gebermek, bütün rüyalarımızla, bütün
acılarımızla yok olmak… İnsan zekası bu kadar trajik bir sonu zor kabul ediyor.
Yalnızca paylaşılmayan acılar bizi yıkabilir.
İnsanlar hür doğarlar, eşit haklara sahiptirler: hiçbir
hülya bana bu kadar çocuksu, bu kadar anlamdan yoksun gelmemiştir… Hürriyet
yetenektir, güçtür, bağımsızlıktır.
İnsan tek başına kendisini şekillendiren bir bütün değil. Ve
dünya insan zekasının fetihlerine rağmen, el ele tutuşup hep birlikte şarkılar
söyleyebileceğimiz bir cennet olmaktan daha çok uzak.
Kendimizi tanımak… Şuurun açık kapısından içeri dalan ve
ruhumuzun mahzenlerinde bizden habersiz bir Sabba hayatı yaşayan bir alay
misafir…
Ahlaksızlığın, bencilliğin, kayıtsızlığın ferman ferma
olduğu bir ülkede, bir kitabı, ahlaktan, insanlıktan bahseden bir kitabı
okuyanlar ancak takdire layıktır.
Kelimeleri sana veriyorum okuyucu… Onlar yanıp sönen bir
oyuncak. Boş içleri. Boş mu? Alev var göğüslerinin içinde, barut var, gözyaşı
var. Nihayet bütün dünya kelimelerden ibaret. Ama sende ne varsa kelimede de o
var. Kelime, Narsis’in kendini seyrettiği dere. Çok bakma, içine düşersin!
Kalbi var kitapların, onları bir kerhane sermayesi gibi
haşin parmaklarınla mıncıkladın m senin oldular sanıyorsun. Gaflet. Senin olan,
sadece on dakikalık tenler.
Anlayacak mı; Kim, neyi? Sen kendini anlıyor musun? Aç
uzviyetin sesini yükseltmek istedikçe gırtlağına sarıldın. Kalbinin konuşacak
hali mi var?
Emerson, fikir adamı kendini egoizmle zırhlamalı, diyor.
Evet, cemiyet bir sümüklüböcek gibi ezer seni, zırhlı değilsen. Annen ezer,
kardeşin ezer, çocuğun ezer.
Neden başkalarından farklısın? Hem farklı, hem zayıf. İki
büyük cinayet…
Ya kendine kıyacaksın, ya başkalarına. Başkalarına kıymak da
kendine kıymak değil mi? Başkaları kim? Bizden birer parça. Her tanıdığımız,
varlığımızın bir zeyli. Her ölenle bir parça ben de ölürüm.
Neden en küçük fırtına bu gemiyi dümensiz bırakıyor?
Şuur her gün yeni bir fetihten hoşlanmıyor. Her fetihte
emek, alınteri, tedirginlik var. Yeniye idrakimizin kapılarını kolay kolay
açmıyoruz. Çok kötü bir dinleyici ve daha kötü bir okuyucuyuz.
İbrahim kucağına fırlatıldığı ateş denizini gül bahçesine
çevirmiş. Düşünenin vazifesi bütün ateşten denizleri gül bahçesine çevirmek,
gerekirse yanarak çevirmek.
25 Ocak 2013 Cuma
Optik illüzyonlarla kendi tarzını yaratan fotoğrafçılardan biri Erik Johansson
Söz konusu müzik olduğunda
teknolojinin nimetlerinden yararlanılması müziği çirkinleştirse de fotoğraf
sanatında teknolojinin kullanılması fotoğrafın kendi iç dünyasında daha farklı
kapıların açılmasına olanak sağlıyor. Zaten fotoğraf makinesinin kendisi
teknolojik bir alet olduğu düşünülürse daha ileri teknolojilerin fotoğraf
sanatında kullanılması bence yadırganmamalı.

Buyrun bu da web sitesi
24 Ocak 2013 Perşembe
Yann Martel - Pi'nin Yaşamı
Geçen gün izlemiştim Pi'nin Yaşamını. Film kültürü olan biri değilimdir o yüzden hakkında yorum yapmayacağım ama filmi beğendim. Görseller bana Avatar'ı anımsattı. Filmi izlemeden önce de kitabıyla karşılaştım. Henüz okumadım ama incelediğim kadarıyla film kitaba göre çok yumuşatılmış. Kitaptan tuttuğum bir kaç alıntıyı paylaşacağım fakat öncesinde yazarı Yann Martel'in çok hoşuma giden bir olayını aktarmak istiyorum.
Yann Martel, Başbakanına 4 yıl boyunca her pazartesi kitap göndermiştir. Yazarın eylemi için açıklaması ise şöyle:“Kimin ne okuduğu, kitap okuyup okumadığı kendi bileceği iş. Sıradan insanların ne yaptığı beni ilgilendirmiyor, insanlara nasıl yaşayacaklarını söylemek bana düşmez ama benim üzerimde söz hakkı olan insanlar söz konusu olunca durum farklı. Onların okumalarını istiyorum çünkü sınırlı, vasat hayalleri birgün benim kabuslarıma dönüşebilir”
Kitaptan bir kaç alıntı:
Bir şeyi anlamak için ona bir şeyler katmanız gerekir.
İradenin nasıl duvarlar ördüğünü görmek şaşırtıcıdır.
Kendi hayatınız tehlikede olduğunda, korkunç ve bencil bir hayatta kalma açlığı yardımseverlik duygumuzu köreltir.
Yann Martel, Başbakanına 4 yıl boyunca her pazartesi kitap göndermiştir. Yazarın eylemi için açıklaması ise şöyle:“Kimin ne okuduğu, kitap okuyup okumadığı kendi bileceği iş. Sıradan insanların ne yaptığı beni ilgilendirmiyor, insanlara nasıl yaşayacaklarını söylemek bana düşmez ama benim üzerimde söz hakkı olan insanlar söz konusu olunca durum farklı. Onların okumalarını istiyorum çünkü sınırlı, vasat hayalleri birgün benim kabuslarıma dönüşebilir”
Kitaptan bir kaç alıntı:
Bir şeyi anlamak için ona bir şeyler katmanız gerekir.
İradenin nasıl duvarlar ördüğünü görmek şaşırtıcıdır.
Kendi hayatınız tehlikede olduğunda, korkunç ve bencil bir hayatta kalma açlığı yardımseverlik duygumuzu köreltir.
Popüler müzik, bayat müzik
Popüler
müzikte ne bir sürpriz ne de en ufak bir duygulanım beklemek boşunadır.
Sıradan bir pop şarkıcısının yeni bir şarkısı herhangi bir ek bilgiden
tümüyle yoksundur; en bilinen müzik yasalarına göre düzenlenmiştir ve
bir tebrik kartı kadar sıradandır.
Umberto Eco
21 Ocak 2013 Pazartesi
Patti Smith - Hayalperestler
Kazanmamı sağlayan yeteneğin asla benden geldiğini
düşünmedim. Bence olay objenin kendisinde bitiyordu; benim dokunuşumla hayata
geçen bir tür büyü gibiydi. Böyle düşünerek hemen her şeyde sihir buldum; sanki
her şeyde, doğanın bütününde bir cinin dokunuşu vardı.
Dikkatli olmalıydınız, akıllı olmalıydınız. Çünkü idrak
edebilenler uzaktaki bir şeyi yakalayabilir, yakına getirebilirlerdi.
Çocuk aklı, alna kondurulan öpücük gibidir; kabule açık, ama
ilgisiz. Katlı doğum günü pastasının üzerindeki balerin gibi döner durur; hem zehirli,
hem tatlı…
Küçükken, başka bir yerlerden gelme duygusu ile coşkuya kapılıp
etrafı gözetleriz. İçimize bakar, inceler, yabancı olanı çekip çıkartırız. Göz alabildiğine
açık, altından bir alana varırız. Ya da çoğu kez bir buluta rast geliriz; bulutlarda
yaşayanlardan bir ırka. Bunlar, çocukkenki düşüncelerimizdir.
Sonunda her şeyi idrak ederiz. Kendimizde annemizin elini, babamızın
uzuvlarını tanırız. Ancak akıl; o yine de başka bir şeydir. Ne olacağından asla
emin olamayız.
Düşüncelere dalıp giden biri, omzunda bir el hissedip aniden
durmak zorunda kaldığında, kendini çok, çok uzaklarda savrulmuş halde
bulabilir.
Her şey insanın canını acıtacak kadar güzel.
Herkes kardeştir. Keşke öyle olsaydı. Böylece denizci çölün
ortasında; Müslüman, Hristiyan bir geminin kollarında huzur içinde uyurdu.
Herkes hala orada, onlarla birlikte olduğumu sanıyordu;
çünkü iki ayağım yerde, insanların hep uğraştığı işlerle meşgulmüş gibi görünüyordum.
Kitaptaki müzikler:
Alan Hovhaness : All Men are Brothers
19 Ocak 2013 Cumartesi
Turgut Uyar
Sabaha karşı oturup ağladınız
Ama mesela şimdi ben
Ne aradığımı bilmiyorum
Sabaha karşı oturup ağladınız
Çünki sizin aşkınız vardı
Kurumuş çiçekleriniz vardı
Aşina yıldızınız gökte
Oturup çok çok ağladınız
Ağlayıp iyi ettiniz
Size imreniyorum çünki
Çünki ölümsüz gibiyim yalnızlığımda
Çünki yalnızlığımda öyle güzelim
Üç beş kalem insan gelip geçtiler
Biliyorsunuz bu dünya bana yetmez
Biliyorsunuz bütün kapıları omuzladım
Kimini açtım kimini açamadım
Bütün gemileri dolaştım limanlarda
Hepsi rıhtımlara bağlıydılar
Bütün adalar yitikti
sabah karşı oturup ağladınız
çünki siz bulup da yitirdiniz
ben yitirmem bir bulsam
bütün kayaları üst üste korum
ama biliyorsunuz her şey gelip geçecek
süslü kadınlar gibi oymalı arabalarda
iki vakit arasında sessiz bir çiçek
Bir dökülecek bir açacak
Sonunda cılız köprülerin öte başında
Bir benim bulamadığım kalacak
Sabaha karşı oturup ağladınız
Ama mesela şimdi ben
Ne aradığımı bilmiyorum.
18 Ocak 2013 Cuma
Son Siyah Saçım
Altmış yaşımda olduğuma
inanamıyorum. Oysa buna hazırlanmam altmış yılımı almıştı.
Neden her geçen yıl çektirdiğim
fotoğraflarda kendimi gittikçe daha kötü buluyorum? Belki de fotoğrafçıyı
değiştirmem, daha genç birini bulmam gerekiyor.
Neden her sabah aynada kendimi
gittikçe daha az yakışıklı buluyorum? Bu eski bir ayna, belki de yenisini almak
gerekiyor…
İnsan ihtiyarladığının nasıl
farkına varır biliyor musunuz? Bronzlaştığında bile güzelleşemez.
Elli yaşıma kadar kendimi aşınmaz,
paslanmaz sanırdım. Ben sadece bir biyoçözünürüm.
Elli yıl önce çekilmiş bir
fotoğrafımı buldum. Fotoğrafta küçük, sümüklü halimi gördüm. Ben ona bakıyorum,
o bana. Bakışlarında kibir var.
Belki de kendisini tanımıyor, beni
yabancı sanıyor. Yahut, daha kötüsü, utanıyor.
Sen benden utanıyor musun? Bana
bak küçük aptal, bugün neden bu haldeyim biliyor musun?
Çürük dişlerimi görüyor musun? Hep
o senin tıkındığın bonbonlar yüzünden, üstelik dişlerini de fırçalamıyordun.
..
Kırmızı burnumu görüyor musun? On
beş yaşından beri her Cuma akşamı içtiğin içkiler yüzünden.
…
Eğer bugün üç kuruşluk bir emekli
maaşım varsa, bu yine senin yüzünden. Okulda hiçbir şey yapmadın, sınavlarda
başarısız oldun.
Senin yüzünden lise diplomamı asla
alamayacağım. Öldükten sonra bile.
Doktorunuza olabildiğince az
görünün. Araya araya sonunda sizde mutlaka bir şey bulacağını bilin.
Elli yıl önce ortalama insan ömrü
altmış yıldı.
Ortalama film süresi seksen
dakikaydı.
Bugün ortalama insan ömrü doksan
yıl.
Ortalama film süresi yüz yirmi
dakika.
Daha mı iyi?
Filme bağlı.
“Daha yirmi yaşına basmadım”
palavrasını görme engellilere saklayın.
İnsan yaşlandığının ne zaman
farkına varır biliyor musunuz? “Polis memurları gittikçe gençleşiyor” demeye
başladığı zaman.
Epikuros, “Ölümden korkmayın, o
geldiğinde siz burada olmayacaksınız” der. Ama ya yaşlılık, o geldiğinde biz
hala burada olacağız.
Demir gibi sağlam olabilirsiniz
ama bu paslanmanızı engellemez.
İnsanın yalnız olmadığını,
çevresinde her şeyin yaşlandığını görmesi ne güzel avuntu.
İnsan yaşlandığının farkına ne
zaman varır biliyor musunuz? “Tiyatroda oyuncular artık gittikçe daha kısık
sesle konuşuyorlar” demeye başladığı zaman.
İnsan yaşlandığının farkına ne
zaman varır biliyor musunuz? “Toprak gittikçe daha yakında görünüyor” demeye
başladığı zaman.
Dünya dönmeye devam edecek. Siz
olmadan da.
Hayat devam ettikçe umutsuzluk da
var olacaktır.
İnsan yaşlandığının farkına ne
zaman varır biliyor musunuz? “Merdiven basamaklarını daha mı yüksek yapıyorlar
acaba?” diye kendisine sormaya başladığı zaman.
Geçmişinize fazla eğilmeyin, yoksa
tekrar doğrulamazsınız.
İnsan yaşlandığının farkına ne
zaman varır biliyor musunuz? “Kendimi hiç bu kadar genç hissetmemiştim” dediği
zaman.
Keşke ölülerin kafatasları da
denizlerin sesinin duyulduğu istiridye kabuğu gibi olsaydı.
11 Ocak 2013 Cuma
Oğuz Atay - Günlük'ten
Bir sosyalist eleştirmenimizin dediği gibi ‘Türk solu geç kalkar,
çünkü bir gece önce sabaha kadar içmiştir.’ Bu insanlardan Türk halkı
artık bir şey beklememeli. Üç kâğıtçılıkla ne devrim olur, ne de ümmet-i
İslâm kurtulur. Bunlar ‘çürüyen et, dökülen diş’ gibidirler. Bayrak
yaptıkları inançlarına rağmen, aslında inançsızdırlar. Kim hangi kapıdan
ekmek yiyorsa, o kapının kulluğunu etmektedir.
Bunlar Osmanlı İmparatorluğu’nun mirasının kötü bölümü olan kapıkulu kurumunun temsilcileridir. Kendilerine karşı çıkılmasını, haksız yere işgal ettikleri görüşlere karşı hakaret sayarlar. Kendini sosyalist sayan biri, suçunu ortaya dökeni halk düşmanı olarak suçlayarak yavuz hırsızlık oynar. Kendini kapitalist olarak ilân eden birinin serveti, fabrikası yoksa böyle birine herkes güler; haydi ordan çulsuz derler, züğürt kapitalist olur mu?
Nedense kendisini sosyalist sayanlardan kimse ehliyet sormamaktadır. Olsa olsa ‘sosyalizme sempati duyan’ yani özel deyimiyle ‘sempatizan’ sayılması gerekenler ortalığı kasıp kavurmaktadırlar. Sonra solda ve sağda hayli kalabalık olan bu çıkarcı zümre, bütün gösterişine rağmen kim parayı bastırırsa ona hizmet etmektedir. Ele güne karşı, hele sağcılara karşı ayıp olmasın diye de kabahâtlar örtbas ediliyor. Kol kırılır yen içinde.
Artık her yerde, hangi kampın adamı olurlarsa olsunlar bunları teşhir etmenin, önce halka örnek olabilmek için aydının kendisiyle hesaplaşma vakti gelmiştir. Yazarlar da romanında hikâyesinde şiirinde bu hesaplaşmaya girişmelidir. Kendinden korkanlara bir diyeceğimiz yok tabii.
Bunlar Osmanlı İmparatorluğu’nun mirasının kötü bölümü olan kapıkulu kurumunun temsilcileridir. Kendilerine karşı çıkılmasını, haksız yere işgal ettikleri görüşlere karşı hakaret sayarlar. Kendini sosyalist sayan biri, suçunu ortaya dökeni halk düşmanı olarak suçlayarak yavuz hırsızlık oynar. Kendini kapitalist olarak ilân eden birinin serveti, fabrikası yoksa böyle birine herkes güler; haydi ordan çulsuz derler, züğürt kapitalist olur mu?
Nedense kendisini sosyalist sayanlardan kimse ehliyet sormamaktadır. Olsa olsa ‘sosyalizme sempati duyan’ yani özel deyimiyle ‘sempatizan’ sayılması gerekenler ortalığı kasıp kavurmaktadırlar. Sonra solda ve sağda hayli kalabalık olan bu çıkarcı zümre, bütün gösterişine rağmen kim parayı bastırırsa ona hizmet etmektedir. Ele güne karşı, hele sağcılara karşı ayıp olmasın diye de kabahâtlar örtbas ediliyor. Kol kırılır yen içinde.
Artık her yerde, hangi kampın adamı olurlarsa olsunlar bunları teşhir etmenin, önce halka örnek olabilmek için aydının kendisiyle hesaplaşma vakti gelmiştir. Yazarlar da romanında hikâyesinde şiirinde bu hesaplaşmaya girişmelidir. Kendinden korkanlara bir diyeceğimiz yok tabii.
9 Ocak 2013 Çarşamba
Saatleri Ayarlama Enstitüsü
Eğer yaşamak kelimesinin manası
her şeyden mahrum olmak ve ıstırap çekmekse, her an küçülmek ve bunu nefsinde
her lafsa duymaksa, bir türlü aşamayacağı bir çemberin içinde durmadan
çırpınmaksa, şüphesiz ben de, benimkiler de en derin şekilde yaşıyorduk.
Eski bir şapkadan ve ayakkabıdan
sahibinin bütün huyunu, alışkanlıklarını, hayattaki aksaklıkları, hatta
ıstıraplarının çeşidini görmek mümkündür.
İnsan yaratılışı tam bir
eşitliğe razı olamaz. Ufak tefek imtiyazların teşvikine muhtaçtır. Diyebilirim
ki, bizzat iyilik dahi, ancak ceza görmesi ve ayıplanması icap eden bir
kötülüğün bulunmasıyla kabildir.
Bazen düşünürüm, ne kadar garip
mahluklarız? Hepimiz ömrümüzün kısalığından şikayet ederiz; fakat gün denen
şeyi bir an evvel ve farkına varmadan harcamak için neler yapmayız?
Saatin kendisi mekan, yürüyüşü
zaman, ayarı insandır… Bu da gösterir ki, zaman ve mekan, insanla mevcuttur!
Sizler daima böylesiniz…
Ruhunuzu saran küçüklük duyguları içinde büyük değerlerimizi kaybedersiniz…
Bütün hayatım boyunca dikkat
ettim. İnsanın daima en çok korktuğu şey başına geliyor.
Hepimiz kendi masallarımızın
kurbanıyız.
Korku… Korku ve insan, korku ve
insan talihi, insanın insana hücumu, o hiç yere düşmanlık. Fakat neyi
anlatabilirdim, kime anlatabilirdim? İnsan neyi anlatabilir? İnsan insana,
insanlara hangi derdini anlatabilir? Yıldızlar birbiriyle konuşabilir, insan
insanla konuşamaz.
Yavaş yavaş bu hayata ben de
alıştım. Ne kadar hafif ve rahattı. Uysal kalabalık in sana başta kendisi olmak
üzere her şeyi unutturuyordu.
Şu hakikati kendi hayatım bana
öğretti: İnsanoğlu insanoğlunun cehennemidir. Bizi öldürecek belki yüzlerce
hastalık, yüzlerce vaziyet vardır. Fakat başkasının yerini hiçbiri alamaz.
Dostum, işler bizden sonra
dünyaya gelmiştir. İşleri onları görecek adamlar icat eder.
Bağıran insan sesi beni öyle
korkutuyor ki… Hele hiddetin değiştirdiği insan yüzü! Öyle kendinden çıkıyor,
öyle katılaşıyor ki insan… Dünyada bundan kötü, iğrenç bir şey olamaz.
Siz tecrübe kelimesinin hakiki
manasını bilmiyorsunuz. Tecrübe sahibi demek, yıpratılmış olmak, muayyen
hudutta ve muayyen fikirlerde donmuş olmak demektir.
Aşkın kötü
tarafı insanlara verdiği zevki eninde sonunda ödetmesidir. Şu veya bu şekilde.
Fakat daima ödersiniz. Hiçbir şey olmasa, bir insanın hayatına lüzumundan fazla
girersiniz ki bundan daha korkunç bir şey olamaz.
Her şey
yolunda… Fakat yalnızız. Bütün dünyada yalnızız.
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)